همه چیز درباره اندیکاتور ترس و طمع
همه چیز درباره اندیکاتور ترس و طمع

همه چیز درباره اندیکاتور ترس و طمع

در بازاراهای مالی به خصوص بازار ارزهای دیجیتال، فعالان و معامله‌گران از شاخص‌های مختلفی برای تجزیه و تحلیل نمودار ارزهای دیجیتال و قیمت یک رمز ارز در آینده استفاده میکنن. تحلیل‌های تکنیکال بیشتر بر اساس نوسانات قیمت و حجم تراکنش‌ها انجام میشه که برای انجام این تحلیل‌ها اندیکاتورهای متفاوتی وجود داره. یکی از این ابزارها که محبوبیت خاصی در بین سرمایه‌گذارا داره شاخص ترس و طمعه که تو این قسمت از رادیو اکسکوینو قراره به بررسیش بپردازیم و ببینیم که عملکرد این شاخص به چه شکله. با ما همراه باشید.

اکسکوینویی‌ها سلام عصر گرم تابستونیتون بخیر. من ساحل اختری هستم و در این قسمت از رادیو اکسکوینو میخوایم بریم سراغ یه شاخص جذاب و هیجانی که شاید بتونه معیار جالبی برای بررسی و تصمیم گیری شما در سرمایه‌گذاری باشه.

فییِر، آن‌سِرتِینیتی، داوت (Fear, Uncertainty Doubt) یا همون شاخص ترس و طمع که با نماد FUD میشناسیمش به معنی ترس، عدم قطعیت و تردیده. همانطور که از نامش پیداست دو مورد از ابتدایی‌ترین احساسات انسان‌ها یعنی ترس و طمع رو اندازه‌گیر میکنه. FUD در ابتدا تنها در بازارهای مالی بورس و سهام استفاده می‌شد. این شاخص اولین بار توسط وب سایت خبری و مالی سی‌ان‌ان مانی (CNNMoney) معرفی شد و هدف اصلی ایجاد اون، بررسی رفتار‌های احساسی معامله‌گران در بازار‌های مالی بود. با گذشت زمان و روی کار اومدن ارزهای دیجیتال و همچنین گسترش این صنعت، این شاخص برای ارزهای دیجیتال و در راس آنها بیت‌کوین ایجاد شد و الان هم داره مورد استفاده قرار میگیره.

یکی از خصوصیات اصلی و بارز این شاخص غیر علمی بودن اونه که همین هم باعث غیر دقیق بودنش میشه و در اصل این شاخصبر اساس احساسات افراد نسبت به اتفاقاتی که در بازارهای مالی میفته اندازه‌گیری میشه. یعنی هر چه ترس بیشتری در بازار مالی حاکم باشه به مراتب ارزش آن بازار و سهام آن رو به کاهش خواهد بود اما در مقابلش هر چه طمع برای سرمایه‌گذاری بیشتر باشه، ارزش آن بازار نیز رو به افزایش خواهد بود.

همانطور که خیلی دیدید و شنیدید از این شاخص خصوصا زمانی که بازار دچار نوسانات بسیار زیادیه خیلی استفاده میشه. خیلی از افرادی که وارد فضای مالی خصوصا دنیای ارزهای دیجیتال میشن بدون داشتن دانش کافی و صرفا از روی احساسات وارد میشن و حتی از روی همین احساسات و عواطف تصمیم‌گیری به خرید و فروش میکنن. شاخص ترس و طمع در واقع برای سنجش و اندازه‌گیری همین احساسات به کار گرفته میشه. بهتره بدونین این شاخص تاثیر زیادی بر روی خرید و فروش افراد در بیت‌کوین و دیگر ارزهای دیجیتال داره.

خروجی شاخص ترس و طمع عددی بین محدوده 1 تا 100 هست. در این رنج، عدد 1 ترس شدید حاکم بر بازار و فشار فروش بالا در میان سرمایه‌گذاران رو نشان میده. در مقابل، عدد 100 یعنی طمع شدید. برعکس محدوده قبلی حاکی از بالا بودن فشار خرید در بازار یک ارز دیجیتاله.

خب اینا رو گفتیم تا برسیم به یه نتیجه مهم. با بیان این توضیحات میشه اینجوری نتیجه‌گیری کرد و به یه قانون واحد رسید: زمانی که این شاخص عدد 1 رو نشون بده، فرصت خریده. چراکه ترس جدید بر بازار حاکمه و کاربران از خرید هراس دارند. به همین دلیل وقتی که خریداران از خرید دست بر دارند، قیمت اون دارایی کم میشه و در عرین حال با فروش‌ بیش از حد قیمت‌ها خیلی پایین میان.

در مقابل، زمانی که این اندیکاتور عدد 100 رو نشان میده میشه اونو سیگنالی برای فروش در نظر گرفت. در این زمانه که طمع افراد و عجله اونا برای خرید یک دارایی به بالاترین میزان خودش یا همون طمع شدید میرسه و به همین دلیل هم قیمت‌ها افزایش پیدا میکنه.

همونطور که در ابتدای پادکستمون اشاره کردیم اگه شما هم از علاقه‌مندان و دنبال‌کنندگان حوزه ارزهای دیجیتال هستید حتما میدونید که برای موفق بودن و نتیجه گرفتن از این بازار پر نوسان میشه از ابزارهای و اندیکاتورهای مختلفی کمک گرفت که شاخص ترس و طمع که در این ویدئو به معرفی اون پرداختیم یکی از همین اندیکارتورهای محبوب در این زمینه هست.

اما این نکته رو هم نباید از خاطر ببرید که هیچ‌کددم از شاخص‌ها به تنهایی امکان پیش‌بینی قیمت‌ دارایی‌ها در آینده رو نداره.

کسانی در این بازار برنده و موفق هستند که در انجام سرمایه‌گذاری خودشون از شاخص‌های متعدد به همراه دانش کسب‌شده در حوزه تحلیل تکنیکال استفاده کنند.

به عنوان نکته آخر هم اعلام کنم اینکه از شاخص ترس و طمع غالبا برای پیش‌بینی کوتاه مدت و نهایتا میان‌مدت قیمت یک دارایی و رمز ارز استفاده میشه و با توجه به اینکه این شاخص مستعد تغییرات و تحولات سریع بوده و عوامل خارجی میتونن به راحتی و به سرعت روی اون تاثیرگذار باشند استفاده از این شاخص برای پیش‌بینی‌های بلندمدت قیمت ابدا توصیه نمیشه.  

خب دوستای خوبم به پایان این اپیزود آموزشیمون رسیدیم اما من نمیدونم که شما چقدر از این شاخص برای تصمیم گیری‌های مالیتون استفاده میکنید. لطفا اگه از این شاخص استفاده زیادی دارید برای ما کامنت بزارید.

خیلی ممنونم که همراه ما بودید.

همچنین ببینید

ارز دیجیتال پالیگان (Polygon) چیست؟

ارز دیجیتال پالیگان – Polygon با نماد MATIC یکی از محبوب‌ترین رمزارزهای بازار است که …

تحلیل تتر

تحلیل تتر

تحلیل تتر امروز شنبه 7 دی

تحلیل ارز دیجیتال

تحلیل ارز دیجیتال

تحلیل ارز دیجیتال به‌صورت روزانه، در راستای ارائه نمودار، سیگنال و انجام معاملات به‌صورت روزمره …

تحلیل ارز دیجیتال اتریوم

تحلیل اتریوم

بازار خرید و فروش و قیمت ارز دیجیتال با نوسانات زیادی که به همراه دارد …

    اطلاعات شما با موفقیت دریافت شد.
    کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.