سه‌شنبه 11 اردیبهشت 1403
ایلان ماسک

آیا کنگره به دستکاری ایلان ماسک در قیمت دوج ورود می‌کنه؟ – پادکست

ایلان ماسک به عنوان یک کارآفرین میلیاردر، تاثیر زیادی در بازار کریپتو داره و به چهره‌ای کلیدی در این حوزه تبدیل شده. اما همه تاثیرات این شخصیت جنجالی، مثبت هم نبوده و بسیاری معتقدند ماسک به عمد قیمت رمزارزها رو دستکاری می‌کنه.

در این اپیزود از پادکست رادیو اکسکوینو، کنگره آمریکا و مبارزه این نهاد با دستکاری‌های افرادی مثل ایلان ماسک رو بررسی کردیم.

پادکست امروز را بشنوید:

خیلیا میگن ایلان ماسک یه نوسان گیر هست که با ایجاد موج‌های پامپ و دامپ در بازار برای خودش پول خوبی را به جیب میزنه و خیلیا رو بیچاره میکنه. از اون طرف در کنگره آمریکا، روز‌به‌روز به تعداد نمایندگان و سناتورهایی که به بحث کریپتو ورود میکنن افزوده میشه. حالا برای ما سواله که آیا کنگره به دستکاری ایلان ماسک در قیمت دوج ورود می‌کنه یا نه ؟ با این اپیزود ما همراه باشید.

اکسکوینویی‌ها سلام. عصر جمعه 19 آذر ماهتون بخیر . من ساحل اختری هستم و همراه شمام با اپیزود 127 از فصل دوم رادیو اکسکوینو

قبل از شنیدن کامل این اپیزود، حواستون باشه که این پادکست به هیچ عنوان یه توصیه مالی نیست و محتوای این پادکست در هیچ‌شرایطی برای من و مجموعه اکسکوینو منفعت مالی در بر نداره.

 تلاش ما در رادیو اکسکوینو اینه که با کیفیت‌ترین مطالب در حوزه رمز ارزها، بلاک‌چین و اقتصاد کریپتو را در اختیار مخاطبانمون قرا بدیم. پس، پیش از اتخاذ هرگونه تصمیم مالی، خوب مطالعه کنید و آگاهانه گام بردارید.

ایلان ماسک یه اسم پرحاشیه در آمریکا است. ماسک در سال ۲۰۱۸ توسط کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا به دادگاه کشیده شد. میدونید چرا؟

 چون با یه توییت غیرواقعی موفق شده بود قیمت سهام شرکت تسلا رو افزایش بده. ماسک مجبور شد برای اینکه در دادگاه رسوا نشه، با پرداخت مبلغ ۲۰ میلیون دلار جریمه، با کمیسیون بورس و اوراق بهادار مصالحه کنه. تسلا هم مجبور به پرداخت همین مقدار جریمه شد. در نتیجه این پرونده هیچوقت در دادگاه رسیدگی نشد.

دوج‌کوین

یه زمانی دستکاری‌ قیمت سهام آمریکا فقط آمریکا‌ییها رو تحت تاثیر قرار میداد، اما الان ماسک با توئيت هایی که میزنه و قیمت دوج کوین رو دستکاری میکنه، عملا کاربران کریپتو در سراسر جهان رو تحت تاثیر قرار میده

وبسایت کوین‌تلگراف در یه مقاله که در روز دوشنبه منتشر کرده به این موضوع پرداخته.

ماسک در ۲۵ آوریل توئیتی زد که خبر از حضورش در برنامه (Saturday Night Live) میداد. اون گفته بود که در هشتم ماه می، به عنوان مجری برنامه (Saturday Night Live) در این برنامه شرکت خواهد کرد. قیمت دوج کوین در اون زمان ۲۷ سنت بود. یه روز بعد شبکه ان‌بی‌سی این خبر را تایید کرد و قیمت دوج کوین به ۳۲ سنت رسید.

همزمان، میلیونر معروف، مارک کیوبن (Mark Cuban)، صاحب باشگاه دالاس موریکس (Dallas Mavericks) اعلام کرد که بیت‌پی (BitPay) دوج‌کوین رو برای خرید محصولات باشگاه میپذیره.

کیوبن در برنامه الن دجنرس (Ellen DeGeneres) گفته بود که باشگاه موریکس همه محصولاتش را با پذیرش دوج‌کوین به مشتریان و هواداران میفروشه و توصیه کرده بود الن شاپ (Ellen Shop) یا همون فروشگاه محصولات برنامه الن هم دوج را به عنوان روش پرداخت بپذیره.

همزمان با این اتفاقات تازه‌واردان دنیای کریپتو مقادیر زیادی پول رو صرف خرید دوج‌کوین کردن، در حالی که هولدرهای قدیمی داشتن به این اوضاع نگاه میکردن. تنها چند ساعت قبل از شروع برنامه Saturday Night Live ، قیمت دوج‌کوین از ۷۵ سنت هم عبور کرد. در داخل برنامه، ماسک نقشی را بازی کرد که گفت: دوج‌کوین یه تقلب هست. دوج شروع به ریزش کرد . فومو (FOMO) جای خودش رو به فاد داد (FUD).

کنگره

شاید دستکاری ماسک در دنیای کریپتو همه اون دلیلی نبود که سناتور الیزابت وارن (Elizabeth Warren) رو به صحبت در مورد رمزارزها واداشت. شاید وارونه شدن حرکت بازار در هجدهم ماه می یه دلیل دیگه باشه.

 یعنی درست زمانی که دولت چین ممنوعیت های خودش علیه رمز‌ارزها را دوباره اعلام کرد. سناتور وارن قبلا راجع به نوسانات شدید قیمت در این بازار هشدار داده بود. عملکرد مسئله دار صرافی‌هایی مثل رابین‌هود قبلا توجه سناتور وارن رو جلب کرده بود.

 کاربرا این صرافی را به تقلب محکوم کردن و میگفتن درست زمانی که دوج‌کوین در هشتم ماه می به اوج قیمت خودش رسیده بود، کسی نمیتونست دوج‌کوین‌هاش را بفروشه. ماه بعد در نهم ژوئن وارن به بلومبرگ گفته بود دنیای کریپتو شده مثل غرب وحشی.

سناتور وارن، بعد از سناتور برنی سندرز، از مهمترین دمکرات‌های ترقی‌خواه در سنای آمریکا هست. به همین علت بسیاری از نظراتش توسط خیلی از سناتورها تکرار میشه. علی‌الخصوص اگه موضوع مثل کریپتو پیچیده باشه.

اینجاست که به اهمیت حرف‌های وارن علیه کریپتو پی‌ میبریم. یعنی وقتی وارن بگه کریپتو یه سرمایه‌گذاری محکوم به شکست هست، اون وقت تعداد زیادی از سناتورها هم همین مفهوم را در قالب جملات متفاوت تکرار خواهند کرد.

خلاصه حرفای وارن هم میشه این : «کریپتو برای آدم های کوچیک فقط ضرره. کریپتو ابزاری هست برای اینکه پولدارا پولدارتر بشن و دوباره یه کلاه بزرگ بره سر طبقه متوسط.»

از اون طرف، تد کروز (Ted Cruz) را داریم که یه سناتور شناخته شده در میون محافظه‌کاراست. اظهارات کروز هم در مورد کریپتو نشون میده که با وجود اینکه دانش عمیقی در این مورد نداره، ولی سعی میکنه خودش را مطلع نشون بده. موضع کروز در مورد کریپتو هم بیشتر مقاصد سیاسی را دنبال میکنه.

اما تعداد سناتور‌هایی که درگیر موضوع کریپتو هستن به همین دو نفر محدود نمیشه. چندین سناتور جمهوری خواه و دموکرات دیگه هم بودن که اصلاحیه‌ایی ارائه داده بودن تا قسمت‌های مرتبط با کریپتو در لایحه معروف زیرساخت رو به نفع صنعت کریپتو تغییر بدن. تلاشی که با اعتراض و شرط ریچارد شلبی (Richard Shelby) شکست خورد.

همینطور در اوخر ماه می، سناتور سینما و لومیس اعلام کردن به طور مشترک بر روی نوآوری‌های حوزه خدمات مالی، فناوری بلاکچین و دارایی‌های دیجیتال کار خواهند کرد.

بعدش یه سناتور دیگه هم اعلام کرد که بر روی اثرات منفی استفاده چین از ارز دیجیتال بر روی امنیت ملی آمریکا کار خواهد کرد.

اینها همزمان بوده با لوایحی پیش‌نویس‌شده ای که تمرکزشون بر نقش رمزارزها در حملات مرتبط با باج‌افزارها بوده.

دو سناتور دیگه هم روی لایحه‌ایی برای بهبود نظارت بر عملیات استخراج رمزارزها در کشورهای خارجی کار کردن

طبق این لایحه وزیر خزانه داری باید مدام با مشورت سایر آژانس‌های دولتی آمریکا به بررسی میزان و چگونگی ماین رمز ارزها در سایر کشورها بپردازه و میزان ارزش دلاری کوین‌های استخراج شده را برای هر سال تعیین کنه. و حتی اختلالات بالقوه چرخه عرضه را هم تشخیص بده.

 همزمان با سنا، تلاش‌های زیادی در مجلس نمایندگان در حال وقوع هست و حجم لوایح کریپتویی مورد حمایت هر دو حزب در مجلس نمایندگان خیلی زیاده. مجلس نمایندگان در سال ۲۰۱۶ یه کمیته پارلمانی در مورد بلاک‌چین راه‌انداخته و نمایندگان عضو این مجموعه اعتقاد شدیدی به اینده بلاک‌چین دارن و معتقدن کنگره باید نقش پررنگ‌تری در آینده بلاک‌چین داشته باشه.

در ماه جولای، روسای مشترک کمیته بلاک‌چین نامه‌ایی را به اداره درآمد داخلی آمریکا دادن و خواستار تعریف واضحی از مالیات‌هایی شدن که قراره بر پاداش استخراج بلوک از طریق سازوکار اثبات سهام اعمال بشه.

 یه جمله مهم در این نامه این بود که: «این مهمه که سیاست های مالیاتی به طور غیر مستقیم موجب دفعه آمریکایی‌ها از فناوری‌ایی بشه که آینده بسیار روشنی داره.»

نکته کلی که میشه از مجموع این بحث‌ها برداشت کرد اینه که کنگره آمریکا نمی خواد جوری وارد موضوع رمزارزها بشه که هواداران این صنعت سرمایه‌هاشون را به سمت کشورهای دیگه ببرن.

بعضی از کارشناسا در حوزه بلاک‌چین معتقدن تمرکز قوانین گلاتوری این حوزه باید بر روی محافظت از دارایی‌های سرمایه‌گذارا باشه و نه بر روی تعیین قیمت دارایی‌های دیجیتال.

در مورد عملکرد ماسک، به نظر میرسه نمایندگان و سناتور ها با هم همنظر باشن که دستکاری‌ها موجب ایجاد سود‌های نامشروع و دلسردی سرمایه‌گذاران خواهد بود و باید در آینده نزدیک شاهد قوانینی باشیم که جلوی اینطور فعالیتها را در دنیای کریپتو بگیرن. ولی خب باید دید آیا همچین چیزی ممکنه یا نه.

از طرف دیگه بعد از پامپ و دامپ شدید دوج‌کوین در بهار امسال، و واکنش بعضی از سناتور‌ها، به نطر میرسه ایلان ماسک هم داره خیلی با احتیاط عمل میکنه تا بیشتر دم به تله نده. باید دید حرکات بعدی ایلان ماسک میتونن باعث اعتراض سنگین‌تر کنگره و نهادهای نظارتی امریکا علیه اون بشن؟

یا ماسک باز هم مجبور به پرداخت جرایم میلیون دلاری خواهد شد یا خیر؟ اون چیزی که تا به حال ماسک را نجات داده ذات غیرمتمرکز کریپتو و نبود رگولاتوری سفت و سخت در این حوزه هست و شاید ماسک بتونه با هوش بالایی که داره تا چند سال دیگه وضعیت سو استفاده کنه

راستی، اگه میخواید در مورد کریپتو، بلاک‌چین و انواع تحلیل‌های مورد استفاده تریدرها بیشتر بدونید، به وبلاگ ما به آدرس اکسکوینو دات‌کام اسلش بلاگ مراجعه کنید.

 ضمنا، اپیزودهای جدید رادیو اکسکوینو رو میتونید در همه پلتفرم‌های پادکستی مثل کست باکس، ناملیک دنبال کنید.

همچنین ببینید

نهنگ‌های اتریوم

وحشت‌زدگی نهنگ‌های اتریوم؛ ماجرا چیست؟

مدتی پیش ویتالیک بوترین و بنیاد اتریوم، ۱۵۰۰۰ اتر در کراکن تخلیه کردند و از …

اکسی اینفینیتی

توکنی با ۲۵ هزار درصد رشد در سال ۲۰۲۱ – پادکست

اکسی‌اینفینیتی یکی از پروژه‌های جذاب در حوزه بازی‌های آنلاین و متاورسه که با چند میلیون …

وینک‌

وینک؛ چراغ چشمک زن دنیای رمز ارزها – پادکست

می‌دونستید پروژه وینک‌لینک (WINkLink) از فرازونشیب‌های زیادی گذشته تا به اینجا برسه و حالا توکن …

سند باکس

همه چیز در مورد سند باکس جهان مکعبی متاورس – پادکست

توکن سند (SAND) به تازگی به یکی از ترندهای بازار کریپتو تبدیل شده اما سند …

    اطلاعات شما با موفقیت دریافت شد.
    کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.