اخبار ارز دیجیتال

قوانین شفافیت مالی سخت در مورد ارز دیجیتال

لایحه‏‌ی جدید اتحادیه اروپا، قوانین شفافیت مالی سخت‎تری را در مورد ارز دیجیتال اعمال می‌کند.

قوانین اروپا راجع به ارز دیجیتال

دغدغه دولت ها و بانک ها در مورد ارز دیجیتال

یکی از بزرگ‏ترین دغدغه‏‌های دولت‎ها و بانک‎های مرکزی در مورد ارز دیجیتال این است که نمی‏‌توانند کنترل مستقیمی را روی ارز دیجیتال داشته باشند. ارزهای دیجیتال با بهره‌گیری از فناوری بلاک چین شرایطی را فراهم می‌‏کنند که تراکنش‏‌های صورت گرفته با آن‏‌ها، کاملاً امن بوده و به صورت ناشناس باقی می‌‏مانند. یعنی در یک تراکنش فقط آدرس کیف پول دو طرف قابل مشاهده بوده و به غیر از این آدرس کیف پول و مقدار ارز مبادله شده، اطلاعات آشکار دیگری در دسترس نیست.

البته از طریق داشتن آدرس کیف پول یک فرد می‏‌توان به تاریخچه‏‌ی تراکنش‏‌های صورت گرفته با آن کیف پول دسترسی داشت ولی این اطلاعات هم، باعث نمی‌‏شوند تا راهی برای شناخت طرف معامله و تراکنش ارز دیجیتال پیدا کرد. در واقع می‏‌توان گفت که تراکنش‌‏های صورت گرفته به صورت کامل گم نام هستند.

محبوبیت ارز های دیجیتال

این شرایط، یعنی گم نامی، غیر قابل رد گیری بودن و ایمنی بالا، باعث شده تا تراکنش‌‏های صورت گرفته با ارزهای دیجیتال به عنوان یکی از محبوب‏‌ترین راه‎کارهای انتقال پول مدرن در نظر گرفته شود. البته مهم‏‌تر از همه، این که در تراکنش‏‌های صورت گرفته با ارزهای دیجیتال، دولت‌‏ها و بانک‏‌ها، هیچ گونه نظراتی بر شرایط تراکنش نداشته و در واقع به نوعی این عوامل نظارتی، در تراکنش صورت گرفته به هیچ وجه دخیل نیستند. هدف پیدایش ارزهای دیجیتال نیز همین بود که سیستمی پیاده سازی شود که بانک‏‌ها و دولت‌‏ها نسبت به آن هیچ تسلطی نداشته باشند. در حال حاضر این روش از محبوبیت خاصی در بین افراد و سرمایه‌گذاران برخوردار بوده و پیش‏بینی می‌‏شود که در آینده‏‌ای نزدیک بر رونق آن افزوده گردد.

وضع قوانین ارز دیجیتال و بیت کوین

حال دولت‌‏ها و بانک‌‏های مرکزی همواره به دنبال وضع قوانینی برای برخورد و جلوگیری از فعالیت ارزهای دیجیتال هستند چرا که آن‏‌ها را به عنوان یک تهدید بزرگ برای خود به شمار می‏‌آورند. چرا که از طریق ارزهای دیجیتال ، فعالیت‌‏های خلافکارانه‌‏ی بسیاری مانند پول شویی، تأمین مالی تروریستی قابل انجام است و مهم‏‌تر این که از آن جایی که دولت بر تراکنش‏‌های صورت گرفته نظارت ندارد، نمی‌‏تواند نسبت به حجم پول جا به جا شده و اطلاعات طرفین نظارت داشته و درخواست مالیات نمی‌دهد که این خود نیز به عنوان یک ضرر بزرگ برای یک کشور محسوب می‌‏گردد.

شفافیت در ارز دیجیتال

در این راستا، اخیراً در اتحادیه اروپا جلسه‌‏ای برگزار شده است که در پی این جلسه، مسائل و مشکلات مربوط به ارزهای دیجیتال بررسی شده و مورد گفت‌و‌گو قرار گرفته است. در طی این جلسه، تصمیمات مهمی در مورد برخورد با ارزهای دیجیتال گرفته شده است. بر اساس این تصمیمات، قوانین سخت‏ تری در مورد برخورد با ارزهای دیجیتال وضع شده و این که در تراکنش‌‏های صورت گرفته با ارزهای دیجیتال باید میزان شفافیت تراکنش بالا رود.

بدین صورت که در هر تراکنش طرفین معامله باید با استفاده از شناسه‏‌ی مشخصی، شناخته شده و همچنین یک گزارش خودکار در مورد اطلاعات طرفین و شرایط و میزان حجم مالی مبادله شده، تهیه شود و این اطلاعات در دست مقامات نظارتی در راستای کنترل تراکنش قرار گیرد. اتحادیه اروپا امیدوار است که از طریق وضع چنین قوانینی، بتواند با شفاف‌‏تر نمودن تراکنش‏‌های صورت گرفته، نسبت به مبارزه با فعالیت‌‏های پول شویی و تأمین مالی تروریستی مبارزه نماید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا