پنج‌شنبه 13 اردیبهشت 1403
حریم خصوصی در بلاک چین

آدرس‌ های مخفی بلاک چین ؛ حریم خصوصی یا سرقت اطلاعات؟

همان طور که می‌­دانیم روش رایج انتقال دارایی ارزهای دیجیتال، ارائه آدرس کیف پول به فرد ارسال کننده است که با کسر اندکی هزینه، بیت کوین و آلت کوین ها انتقال می­‌یابند. آدرس­‌های مخفی یک روش برای افزودن امنیت بیشتر برای گیرنده ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین، اتریوم یا غیره می‌­باشند که با ارائه یک آدرس اتفاقی یک بار مصرف به پنهان شدن آدرس عمومی کیف پول وی یاری می­‌رساند. هنگامی که چندین تراکنش به یک آدرس پنهان هدایت شود، به جای نمایش آن‌­ها در بلاک چین به عنوان تراکنش ورودی به حساب، در حقیقت چیزی که نمایش داده می­‌شود چندین پرداختی خروجی به آدرس‌­های متعدد است! این مسئله امکان نمایش آدرس عمومی کیف پول گیرنده را در آدرس‌­های یک بار غیرممکن می­‌کند. دارنده آدرس­‌های پنهان می­‌توانند از “کلید نمایش” خصوصی خود برای مشاهده تراکنش‌­های ورودی به حساب استفاده نمایند.

برای مثال اگر یک وب سایت تمایل به دریافت کمک­‌های اهدایی داشته باشد اما تمایلی به نمایش آدرس کیف پول خود به صورت عمومی نداشته باشد، می‌­تواند از یک آدرس مخفی به جای یک آدرس عمومی استفاده کند.  با انجام این، هر پرداختی جدید نیاز به یک آدرس یک بار مصرف جدید داشته و این مسئله را برای مشاهده فعالیت و تراکنش­‌های آینده سایت غیرممکن می­‌کند.

آدرس های مخفی ارز دیجیتال

معایب آدرس‌ های مخفی

با وجود ناشناس بودن این قابلیت، برخی معایب نیز وجود دارند؛

  • استفاده مخرب از آدرس‌ های مخفی
  • آشکار شدن موجودی

استفاده مخرب از آدرس‌ های مخفی

آدرس‌ های مخفی درست مانند یک شمشیر دو لبه هستند؛ از یک سو روشی امنیتی افزوده برای کاربران نخبه و خاص بوده و از طرفی دیگر می­‌توانند مورد استفاده‌­های مخرب واقع شوند. اگر آدرس عمومی (و کلید خصوصی) این افراد مورد شناسایی قرار بگیرد، می­‌تواند برای پیگیری تراکنش‌­ها در بلاک چین مورد استفاده قرار بگیرد. با این حال، اگر کاربر از آدرس مخفی استفاده نماید، پیگیری تراکنش‌­های ورودی وی بسیار دشوار خواهد بود. در عمل، اهداف شوم کاربران متمایل به فعالیت مخرب با این شرایط راحت­‌تر خواهد شد.

آشکاری موجودی

این مسئله به پروتکل مبتنی بر بلاک چین برمی‌­گردد که آدرس­‌های پنهان را به گونه‌­ای دیگر تشخیص داده و می­‌داند به کدام کاربر تعلق دارد اما آن را به صورت عمومی نمایش نمی‌­دهد. با استفاده از مثال نشان­ داده شده قبلی، اگر همان سایت هزاران دریافتی با آدرس یک بار مصرف تولید شده را داشته باشد، می­‌تواند به نحوی چالش برانگیز و با کمی چاشنی تکنولوژی، این تراکنش‌­ها را با هر تعداد و بازه معین به کاربری خاص ارائه کند (دور زدن کلید خصوصی).

نتیجه گیری

در پایان، آدرس‌ های مخفی ابزار­های قدرتمندی هستند، زیرا با لایه ناشناس کننده‌­ای که به وجود می‌­آورند از فاش شدن عمومی اطلاعات کاربران جلوگیری می­‌نمایند. اگر چه استفاده از یک کلید نمایش خصوصی نیاز می­‌باشد اما این لایه امنیتی به کاربران با نیت­‌های مخرب نیز این امکان را می‌­دهد تا با قصد و نیت بهتر و بیشتری دست به عمل بزنند. به علاوه چالش‌­های تکنولوژیک امکان پی ­بردن به موجودی حساب نیز از مسائلی است که کاربران با استفاده از آن درگیر خواهند بود.

برای دریافت اخبار لحظه‌ای ارز­های دیجیتال با اکسکوینو همراه باشید

منبع: mycryptopedia

 

همچنین ببینید

ارز دیجیتال پالیگان (Polygon) چیست؟

ارز دیجیتال پالیگان – Polygon با نماد MATIC یکی از محبوب‌ترین رمزارزهای بازار است که …

تحلیل ارز دیجیتال

تحلیل ارز دیجیتال

تحلیل ارز دیجیتال به‌صورت روزانه، در راستای ارائه نمودار، سیگنال و انجام معاملات به‌صورت روزمره …

تحلیل ارز دیجیتال اتریوم

تحلیل اتریوم

بازار خرید و فروش و قیمت ارز دیجیتال با نوسانات زیادی که به همراه دارد …

تحلیل تتر

تحلیل تتر

تحلیل تتر امروز شنبه 7 دی

    اطلاعات شما با موفقیت دریافت شد.
    کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.