روندها در تحلیل تکنیکال بازارهای مالی

مقدمه

تحلیل تکنیکال، مطالعه رفتارهای بازار و استفاده از نمودارها در راستای پیش‌بینی قیمت‌ها است. البته بسیاری بر این باورند که پبش‌بینی واژه مناسبی برای یافتن روند قیمتی بازارهای مالی نیست و به جای آن عبارت «انتظار قیمت» در زمان آینده (کوتاه مدت، میانه مدت و بلند مدت) باید استفاده شود.

عبارت «همه چیز در قیمت لحاظ شده است» را به خاطر داشته باشید، زیرا مسائل و اخبار سیاسی، فاندامنتالی، اقتصادی، اقلیمی و تمامی عوامل دیگر در قیمت گنجانده شده و این بدان معنا است که تحلیل قیمت‌ها اصلی‌ترین چیزی است که به آن نیاز داریم.

درست مانند قانون اول نیوتن، قیمت‌ها تمایلی به تغییر جهت ندارند و روند افزایش یا کاهش قیمت تا زمانی که عامل بازدارنده‌ای وجود نداشته باشد، ثابت است.

نکته مهم بعدی که پیش از هر چیز باید بدانید، این است که تحلیل تکنیکال مطالعه گذشته قیمت و انتظار تکرار آن در آینده است. این یعنی تاریخ تکرار می‌شود که همین امر، کلیدی بسیار مفید برای یافتن قیمت در آینده با بررسی روندهای مشابه قیمت در گذشته است.

در نظر داشته باشید که ابزار یک تحلیلگر تکنیکال بررسی تغییرات قیمت و ابزار یک تحلیلگر فاندامنتال بررسی اخبار و علل تغییرات قیمت است که در نهایت هر دو تحلیلگر نیازمند بینش تکنیکال هستند.

روندها در تحلیل تکنیکال

تمامی ابزارهایی که در جلوتر آموزش داده می‌شود از قبیل الگوها، اسیلاتورها، حمایت و مقاوت، اندیکاتورها و… با هدف کمک به بررسی روند قیمت به‌وجود آمده‌اند. از آن جایی که همیشه باید در جهت روند حرکت کنیم، پس لازم است در ابتدا روند و انواع آن را یاد بگیریم.

به شکل زیر توجه کنید و آن را برابی دقایقی بررسی کنید:

نمودار خطی قیمت بیت کوین
نمودار قیمت بیت کوین متشکل از روند‌های صعودی، نزولی و خنثی

همانطور که در تصویر مشاهده می‌کنید، بازارهای مالی همیشه به صورت زیگزاگ حرکت می‌کند، هیچگاه زمان به عقب برنمی‌گردد و نمودار قیمت (بیت کوین و سایر رمز ارزها) هرگز در یک خط صاف قرار نمی‌گیرد؛ اما می‌توان گفت که تاریخ تا حدود زیادی تکرار می‌شود و روندها در طی بازه‌های زمانی مختلف به شکل مشابهی تکرار می‌شوند. این حرکات زیگزاگ در بازار، موج نامیده می‌شود و مجموعه چند موج در کنار یکدیگر یک روند را ایجاد می‌کند که به طور کلی سه نوع روند در بازارهای مالی بوجود می‌آورد: روند صعودی، روند نزولی و روند خنثی

بیایید نگاهی به این روندها و وجوه تشابه آن‌ها با یکدیگر بیاندازیم:

  • روند صعودی

روند صعودی با موج‌های بالارونده ایجاد می‌شود؛ به عبارت دیگر، روند صعودی الگویی از نوسانات و زیگزاگ‌های روبه بالا است. روند صعودی، نشانگر حجم بیشتر خرید نسبت به فروش است که به تعبیری «بازار گاوی» نیز نامیده می‌شود. بازار گاوی به حالتی گفته می‌شود که اصطلاحاً گاوها با شاخ خود به زیر قیمت (رمز ارزها،‌ بیت‌کون و سایر بازارهای مالی) ضربه می‌زنند و آن را به سمت بالا هدایت می‌کنند. این کار قطعاً و تنها از طریق خرید با حجم‌های بسیار بالا امکانپذیر است.

موج صعودی
روند صعودی که از برآیند چند موج صعودی ایجاد شده است

 -روند نزولی

روند نزولی با موج‌های پایین‌رونده ایجاد می‌شود؛ به بیان دیگر، روند نزولی الگویی از موج‌ها و زیگزاگ‌های روبه پایین است. روند نزولی، نشانگر حجم بیشتر فروش نسبت به خرید است که به تعبیری «بازار خرسی» نیز نامیده می‌شود.

موج و روند نزولی
روند نزولی که از برآیند چند موج نزولی ایجاد شده است

 -روند خنثی

روند خنثی توسط چند موج صعودی و نزولی تشکیل می‌شود که جهت مستقیم دارند. به عبارت دیگر، اگر قیمت نتواند بالاتر از قله موج صعودی پیش از خود برود و یا قیمت نتواند پایین‌تر از قعر موج نزولی پیش از خود برود، یک روند خنثی به وجود می‌آید. در نتیجه، روند خنثی نشانگر تعادل قدرت نسبی میان خریدار و فروشنده یا عرضه و تقاضا در بازار است.

روند خنثی

در نظر داشته باشید که برای تایید تشخیص هر روند، حجم معاملات باید در نظر گرفته شود. برای مثال، در روند نزولی هر موج نزولی با افزایش حجم و هر موج صعودی با کاهش حجم همراه است و در موج صعودی برعکس.

نمودار خطی قیمت بیت کوین
نمودار قیمتی روند نزولی

همانطور که ملاحظه فرمودید، نخستین قدم برای تبدیل شدن به یک تحلیلگر، آشنایی با روندها بود که باهم آن را بررسی کردیم. در مقاله بعد درباره واژه‌های حمایت و مقاومت توضیح خواهیم داد تا قدم به قدم با ساختار نمودارها و خطوط روند و تحلیل نمودارها آشنا شوید.

همچنین ببینید

ارز دیجیتال پالیگان (Polygon) چیست؟

ارز دیجیتال پالیگان – Polygon با نماد MATIC یکی از محبوب‌ترین رمزارزهای بازار است که …

تحلیل ارز دیجیتال

تحلیل ارز دیجیتال

تحلیل ارز دیجیتال به‌صورت روزانه، در راستای ارائه نمودار، سیگنال و انجام معاملات به‌صورت روزمره …

تحلیل ارز دیجیتال اتریوم

تحلیل اتریوم

بازار خرید و فروش و قیمت ارز دیجیتال با نوسانات زیادی که به همراه دارد …

تحلیل تتر

تحلیل تتر

تحلیل تتر امروز شنبه 7 دی

    اطلاعات شما با موفقیت دریافت شد.
    کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.