بلاک چین

از فناوری بلاک چین چه می‌دانید؟

اگر شما هم به دنیای پر هیجان کریپتوکارنسی‌ها قدم گذاشته‌اید و این روزها مشغول لذت بردن از نوسانات این ارزهای غیر متمرکز و محبوب هستید، بد نیست همزمان با خرید و فروش این ارزهای جذاب، به یادگیری برخی مفاهیم پایه که سبب شکل گیری آن‌ها شده‌اند نیز بپردازید.

طبیعتا اولین کلمه‌ای که پس از شنیدن نام ارزهای دیجیتال به ذهن ما می‌رسد بیت کوین است و همچنین اولین سوالی که پس از شنیدن بیت کوین پیش می‌آید این است که بلاک چین چیست؟

بلاک چین که از دو کلمه بلاک ( به معنی بلوک ) و چین ( به معنی زنجیره ) تشکیل شده است از لحاظ لغوی به زنجیره‌ای از بلاک‌ها یا خوشه‌های داده که به هم مرتبط هستند گفته می‌شود. بلاک چین یک مدل مبتنی بر اجماع است.

شبکه‌ای بر پایه نود

این تصویر دارای صفت خالی alt است؛ نام پروندهٔ آن e0afba96-70b6-4fce-92f3-7724de623d2d است

نودها یا به عبارتی افراد حاضر در شبکه به صورت فعال در صدد تایید هر بخش از اطلاعات مربوط به تراکنش‌هایی که در شبکه در حال انجام هستند کار می‌کنند. مجموع داده‌هایی که موفق به دریافت توافق عمومی شدند به بلوک راه پیدا کرده و همین بلوک نیز به جزئی از زنجیره تبدیل می‌شود. بر خلاف بانک‌ها و موسسات مالی واسطه، فناوری بلاک چین یک نسخه از اطلاعات رد و بدل شده در شبکه را در اختیار هر نود یا گره که روی شبکه وجود دارد قرار می‌دهد، دقیقا مانند یک دفتر کل توضیع شده بین تمام اعضای شبکه.

ورود هر اطلاعاتی به این دفتر کل به تمام اعضای شبکه نمایش د اده خواهد شد و به این ترتیب احتمال دستکاری‌های کلاهبرداران به صفر خواهد رسید. فناوری بلاک چین بیشتر محبوبیت خود را مدیون امنیت بالایی است که برای کاربران خود فراهم می‌کند و این دقیقا همان چیزی است که بلاک چین را به یک فناوری برتر نسبت به سیستم‌های مدیریت دیتابیس تبدیل کرده است. از زمان اختراع اینترنت تا کنون مزیت حذف واسطه‌ها و ایجاد اعتماد برای سهولت انجام معاملات دیجیتال، فناوری بلاک چین را به  یک فناوری قدرتمند و همچنین یک اختراع ارزشمند تبدیل کرده است.

امنیت در بلاک چین

بر کسی پوشیده نیست که فناوری بلاک چین دارای یک ویژگی امنیتی فوق‌العاده است. با توجه به اینکه هر بلوک پس از تایید اعضای شبکه به بلاک چبن اضافه می‌شود و امکان اصلاح اطلاعات هر بلوک پس از پیوستن به بلاک چین غیر ممکن است فناوری بلاک چین از درجه امنیتی بالایی برخوردار است. هر بلوک بلاک چین حاوی یک هش که از حروف و اعداد تشکیل شده است می‌باشد. هش هر بلوک در واقع از ترکیب اطلاعات مربوط به هر بلوک و هش بلوک قبلی با فرمول‌های خاص ریاضی به دست می‌آید.

بلاک چبن

اگر هر گونه تغییری در اطلاعات مربوط به بلوک‌های بلاک چین شکل بگیرد، منجر به تغییر هش آن بلوک خواهد شد. اگر هکر یا افراد سودجو چنین اقداماتی را انجام دهند باید به ناچار هش بلوک بعدی را نیز تغییر دهند. با انجام این کار، هش بلوک بعدی نیز تغییر می‌کند و در تهایت هکر باید هش تک تک بلوک‌های شبکه را تغییر دهد.

محاسبه مجدد تمامی این هش‌ها به نیروی محاسباتی بسیار زیادی نیاز دارد. به بیان دیگر تغییر یا حذف بلوک قرار گرفته در بلاک چین غیر ممکن است.

الگوریتم اثبات انجام کار

برای حل مسئله اعتماد، شبکه‌های بلاک چین اقدام به انجام تست‌هایی برای کسانی که قصد ورود و پیوستن به بلوک‌های بلاک چین را دارند کرده است. این تست‌ها و آزمایشات در واقع کاربران را ملزم به اثبات خود قبل از ورود به بلاک چین می‌کنند. ارز دیجیتال بیت کوین از یک مکانیسم تایید متداول به نام اثبات انجام کار بهره می‌برد.

در حقیقت الگوریتم اثبات کار یک پروتکل امنیتی است که با هدف بازدارنگی از حملات سایبری مانند حملات دیداس طراحی شده است. در این حملات که یک یا چند کامپیوتر اصلی مورد تهاجم قرار می‌گیرند، با ارسال درخواست های تقلبی و حملات گسترده، شبکه از دسترس خارج می شود. طبق این پروتکل ماینرها با در اختیار قراردادن کامپیوتر خود برای شبکه، می‌توانند کوین جدید استخراج کنند.

در الگوریتم اثبات کار کامپیوترها باید مهارت خود را به منظور واجد شرایط بودن برای اضافه کردن بلوک جدید به بلاک چین ثابت کنند. این کار با حل مسائل پیچیده ریاضی در فرایندی که آن را استخراج می‌نامند  صورت می‌گیرد. اما فرایند استخراج نیز خیلی ساده نیست. طبق آمار شانس حل شدن یک مسئله اثبات انجام کار در فوریه سال 2019 حدود 1 در 5.8 تریلیون بود. برای حل این مشکلات پیچیده ریاضی کامپیوترها باید برنامه‌هایی را اجرا کنند که نیازمند صرف مقدار قابل توجهی انرژی است.

الگوریتم اثبات کار از بروز حملات جلوگیری نمی‌کند، به دلیل اینکه حملات کارآمد برای انجام محاسبات، نیازمند نیروی رایانشی و زمان زیادی هستند بنابراین همیشه احتمال حمله وجود دارد اما چون هزینه‌ها خیلی بالا هستند، این کار عملاً بی‌فایده است. با اینکه بیشتر از یک دهه از به وجود آمدن بلاک چین می‌گذرد ولی این فناوری همچنان نوپاست و در حال حاضر این تکنولوژی پرطرفدارتر از همیشه است. همه افراد از دولت‌ها گرفته تا شرکت‌هایی با سرمایه چند میلیارد دلاری به دنبال توسعه فعالیت خود هستند و استفاده از فناوری بلاک چین آن‌ها را در رسیدن به اهداف خود کمک می‌کند.

همچنین ببینید

ارز دیجیتال پالیگان (Polygon) چیست؟

ارز دیجیتال پالیگان – Polygon با نماد MATIC یکی از محبوب‌ترین رمزارزهای بازار است که …

تحلیل ارز دیجیتال اتریوم

تحلیل اتریوم

بازار خرید و فروش و قیمت ارز دیجیتال با نوسانات زیادی که به همراه دارد …

تحلیل تتر

تحلیل تتر

تحلیل تتر امروز شنبه 7 دی

تحلیل ارز دیجیتال

تحلیل ارز دیجیتال

تحلیل ارز دیجیتال به‌صورت روزانه، در راستای ارائه نمودار، سیگنال و انجام معاملات به‌صورت روزمره …

    اطلاعات شما با موفقیت دریافت شد.
    کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.