ارز دیجیتال کوساما KSM چیست؟ + پیش بینی قیمت آینده

شاید اخیرا اسم ارز دیجیتال کوزاما Kusama را شنیده باشید با اینکه پروژه نسبتا جدیدی نیست.

کوزاما یک شبکه موازی با پولکادات Polkadot است که در می سال ۲۰۱۹ راه اندازی شد. این پروژه با استفاده از همان کد پایه و ساختار مشابه با پولکادات ساخته شده است اما عملکرد بسیار سریعتری دارد.

در این مقاله به صورت جامع درباره همه نقاط قوت و ضعف و نوع عملکرد و از همه مهم‌تر آینده این ارز صحبت خواهیم کرد. با اکسکوینو همراه باشید.

شبکه کوزاما یا کوساما چیست؟

کوساما به اصطلاح شبکه قناری پولکادات نامیده می‌شود. دلیل استفاده از این اسم به معدنچی‌هایی معدن زغال‌سنگی که با خود قناری‌ به معدن می‌بردند تا درباره نشت مونوکسید کربن و سایر گازهای خطرناکی که ممکن بود به معدن‌چیان آسیب برسانند، خبر دهد، بر‌میگردد.

کوساما حکم همان قناری را برای توسعه دهندگان برنامه‌ها در مورد هر گونه مشکل، خطر و آسیب پذیری در کدی که می‌سازند، دارد.

کوساما «پسرعمو وحشی» پولکادات نیز نامیده می‌شود چرا که به توسعه‌دهندگان گفته می‌شود که هنگام توسعه برنامه‌های خود بر روی این شبکه باید منتظر هر گونه مشکل عملکردی بر روی آن باشند چون این شبکه یک نسخه ممیزی نشده از پولکادات است که برای آزمایش به کار می‌رود.

ارز دیجیتال کوساما
kusama KSM

به زبانی دیگر ممکن است کدها در کوساما با یکسری مشکلات رو به رو شوند که به توسعه دهندگان فرصت بازنویسی کدهای خود قبل از اجرای پروژه بر روی پولکادات را می‌دهد.

البته نباید فراموش کنید که کوساما یک بلاک چین چین واقعی است و نه یک شبکه آزمایشی.

کوساما علاوه بر داشتن توکن بومی شبکه خود یک سیستم حاکمیتی دارد که همچون یک DAO عمل می‌کند.

تیم‌های توسعه‌دهنده که به دنبال پیشرفت سریع در برنامه خود هستند کوساما را انتخاب می‌کنند و سپس بعد از به بلوغ رسیدن پروژه آن را به شبکه اصلی پولکادات منتقل می‌کنند.

نقش‌های کاربری در کوساما

کاربران در شبکه کوساما می‌توانند به عناوین مختلفی مشارکت داشته باشند. این نقش‌ها با شبکه پولکادات یکسان است.

سازندگان Builders

سازندگان کسانی هستند که در شبکه پاراچین، بریج، پاراترید یا … را می‌سازند. در اصل توسعه دهندگان Developers در این دسته قرار می‌گیرند. دلایل زیادی برای استفاده توسعه‌دهندگان از کوساما وجود دارد، دلایلی همچون:

  • از آنجایی که کوساما بر پایه کدهای پولکادوت نوشته شده است، توسعه‌دهندگان زمان استفاده از این شبکه تقریبا همان تجربه استفاده از پولکادات را خواهند داشت
  • توسعه یک برنامه در کوزاما بسیار سریعتر از توسعه در پولکادات است
  • پس از ساخت یک پروژه بر بستر کوساما به راحتی می‌توان آن را به پولکادوت منتقل کرد
  • راه‌اندای یک برنامه بر روی کوساما نسبت به پولکادات هزینه کمتری دارد

نگهدارندان شبکه Network Maintainers

کوساما مانند پولکادات از یکسری عوامل برای نگهداری و حفظ شبکه خود استفاده می‌کند.

این عوامل شامل نامزدها Nominator، جمع‌آوران Collator، اعتبارسنجان Valdiator و عوامل حاکمیتی Governance Actor هستند. این عوامل در کنار یکدیگر یک مجموعه متنوع را برای تضمین امنیت، ثبات و تکامل شبکه تشکیل می‌دهند.

فرآیند حفظ و نگهداری شبکه با نامزدها آغاز می‌شود. نامزدها موظف به انتخاب اعتبارسنجان هستند.

هر کسی می‌تواند به عنوان نامزد در شبکه نقش داشته باشد و با تفویض توکن‌های خود اعتبارسنج‌ها را انتخاب می‌کنند. در ازای این امر، آن‌ها بخشی از پاداش هر بلوک را از اعتبارسنج‌ها دریافت می‌کنند.

جمع‌آوران بلوک‌های روی پاراچین‌ها را که حاوی به‌روزترین تراکنش‌ها هستند، ‌می‌سازند. سپس اعتبارسنج‌ها به طور مشترک تصمیم می‌گیرند که کدام یک از این بلوک‌ها وضعیت پاراچین را به طور دقیقی نمایش می‌دهد و سپس آن بلوک‌ها را به زنجیره رله اضافه می‌کنند. جمع‌آورها باید توکن کوساما KSM را برای اتصال پاراچین به زنجیره رله استیک کنند.

اعتبارسنج‌‌ها مسئول حفظ شبکه با افزودن بلوک‌های جدید و رسیدن به اجماع با اعتبارسنج‌های دیگر هستند. آن‌ها به واسطه سیستم اثبات سهام بخاطر فعالیتشان پاداش می‌گیرند اما اگر مشخص شود رفتار آن‌ها برای شبکه مخرب است توکن‌هایی که استیک کرده‌اند توقیف می‌شود. اعتبارسنجان هر ۲۴ ساعت انتخاب می‌شوند.

دسته سوم، عوامل حاکمیتی هستند. این گروه اساسا آینده کوساما را با رای دادن به تغییرات پروتکل تعیین می‌کنند. هر کسی با داشتن شرایط حداقلی می‌تواند پیشنهادات خود را برای تغییر به شبکه ارسال کند. رای‌گیری در مورد این پیشنهادات هر ۸ روز یک بار انجام می‌شود. فرآیند حاکمیت در کوساما سه بخش دارد:

  • بخش رفراندوم: مجموع همه هولدرهای ارز دیجیتال کوساما KSM و گروهی که پیشنهادات را ارائه می‌دهند در این بخش قرار می‌گیرند. افراد این بخش اعضای شورا را با آرای خود انتخاب می‌کنند.
  • شورا: شورا متشکل از ۱۳ عضو است که به نمایندگی از اعضای کوساما که منفعل باقی می‌مانند،‌ انتخاب می‌شوند. هر ۲۴ ساعت یکبار برای تعیین اعضای شورا رای گیری می‌شود. شورا مسئول انتخاب کمیته فنی است و در کنار این امر می‌توانند رفراندوم را وتو کند.
  • کمیته فنی: همانطور که در بالا ذکر شد کمیته فنی توسط شورا انتخاب می‌شود. این کمیته اهمیت پیشنهاداتی را که به شورا داده می‌شود بررسی می‌کنند و با شورا تصمیم می‌گیرد که آیا این پیشنهادات نیاز به پیگیری سریع دارد یا خیر.

پاراچین و پاراترید

از نظر فناوری تفاوت کمی بین پاراچین و پاراترید وجود دارد. در واقع هم پاراچین می‌تواند به یک پاراترید تبدیل شود و هم بالعکس. تفاوت واقعی این دو در اقتصادی است که به عمل می‌آورند.

زنجیره‌های موازی در کوساما پاراچین نامیده می‌شوند که نوعی بلاک چین ساده‌شده‌اند که به‌جای تامین امنیت توسط خود، بر امنیت لایه صفر ارائه‌شده توسط یک زنجیره رله تکیه می‌کنند.

اعتبارسنج‌های زنجیره رله پس از دریافت بلوک‌های ایجاد شده از جمع‌آورهای پاراچین، اعتبار تراکنش‌ها و بلوک‌ها را تایید می‌کنند.

جمع‌آورها مسئول حفظ تمام اطلاعات پاراچین و ایجاد بلوک‌های جدید هستند. هر پاراچین به جایگاه مخصوص به خود نیاز دارد. پیش بینی می‌شود که یک زنجیره رله بتواند از ۵۰ تا ۱۰۰ پشتیبانی کند. هر پاراچین از طریق یک فرآیند مزایده اجاره داده می‌شود.

پاراتریدها از این جهت با پاراچین تفاوت دارند که به جای اینکه از طریق یک مزایده خریداری شوند، دارای هزینه ثبت نام ثابتی خواهند بود. انتظار می‌رود که خرید پاراتریدها هزینه بسیار کمتری داشته باشد.

حراج پاراچین

جدیدا کوساما شروع به اجرای حراجی برای فروش پاراچین‌های خود کرده است. کوساما به دنبال راه‌اندازی پروژه‌هایی با بالاترین کیفیت بر بستر پاراچین‌های شبکه خودش است.

راه اندازی پاراچین‌ها در کوساما نشان دهنده اوج فرآیند چند مرحله‌ای است که با راه اندازی کوساما چین کاندیدیت ۱ Kusama Chain Candidate 1 در اوت ۲۰۱۹ آغاز شد.

اولین پاراچین واقعی و کاربردی که در این شبکه راه‌اندازی شد پروژه استیت‌ماین Statemine بود که در اصل نسخه کوسامای پولکادات استیت‌مینت Statemint Polkadot است.

ارز دیجیتال کوساما
kusama KSM
parachain
پاراچین

اولین حراج اسلات پاراچین کوساما در ۱۵ ژوئن ۲۰۲۱ انجام شد که در آن شبکه کارورا Karura اولین اسلات را با قیمت ۵۰۰ هزار KSM خریداری کرد.

شبکه کارورا به دنبال ارائه یک هاب دیفای شبیه به شبکه آکالا Acala در کوساما است. پس از کارورا، اسلات پاراچین‌های دوم و سوم به ترتیب به مون ریور Moon River و شبکه شایدن Shiden تعلق گرفت.

با فعال شدن پاراچین‌ها، کوساما در نهایت نقش خود را به عنوان مرکز آزمایشی پولکادات ایفا می‌کند. این شبکه در حال حاضر در حال آزمایش عملکرد پاراچین‌ها در شرایط واقعی است.

تیم پروژه

کوساما توسط همان تیمی ساخته شده که پولکارات را ایجاد کرده است؛ شرکتی به نام پاریتی تکنولوژی Parity Technologies.

بنیانگذار این شرکت دکتر گاوین وود، دانشمند کامپیوتر و برنامه نویس مشهور است. وی یکی از بنیانگذاران اتریوم نیز بوده است.

ارز دیجیتال کوساما
kusama KSM
گاوین وود

این شرکت با بیش از ۱۰۰ کارمند و تیم گسترده‌ای متشکل از موفق‌ترین مهندسان بلاک چین به پشتیبانی از کوساما می‌پردازد.

علاوه بر این، کوساما توسط بنیاد وب ۳ Web3 Foundation پشتیبانی مالی و فنی می‌شود.

ارز دیجیتال کوساما KSM چیست؟

ارز دیجیتال KSM توکن بومی شبکه کوساما است که کاربردهای زیادی از جمله انتخاب اعتبارسنج‌ها، استیک کردن و … دارد.

با توجه به اطلاعات سایت کوین‌مارکت کپ این ارز دیجیتال با ارزش ۱۸۶ دلار و حجم بازار ۱.۵ میلیارد دلار در رتبه ۶۳ ارزهای دیجیتال قرار گرفته است.

از نوامبر ۲۰۲۰، ۸.۴۷ میلیون توکن کوساما در گردشند و در حال حاضر قرار است در مجموع ۱۰ میلیون توکن عرضه شود. برخلاف بسیاری از پروژه‌ها این عرضه کل ثابت نیست و با نرخ تورم ۱۰ درصدی در سال افزایش می‌یابد.

ارز دیجیتال کوساما
kusama KSM

میزان توکن KSM که استیک شده است، نحوه توزیع توکن‌های KSM جدید را تغییر می‌دهد. اگر دقیقا نیمی از کل KSMها استیک شوند، اعتبارسنج‌ها صد درصد توکن‌های تازه ضرب شده را به عنوان پاداش دریافت می‌کند. اگر بیشتر یا کمتر از ۵۰ درصد از کل توکن‌ها استیک شوند، مقداری از پاداش‌ها به خزانه‌داری کوساما تعلق خواهد گرفت.

چگونه می‌توان توکن‌های KSM را بدست آورد؟

علاوه بر خرید ارز دیجیتال KSM از یک صرافی، راه‌های متعددی مانند پیدا کردن یک باگ نرم‌افزاری، ارائه یک پیشنهاد مناسب برای تغییر در برنامه کوساما و … برای به دست آوردن KSM وجود دارد.

اما همانطور که می‌دانید ساده‌‌ترین راه، خرید این ارز از یک صرافی معتبر است. شما می‌توانید در صرافی‌های معروفی مانند بایننس، کوکوین، کراکن، بیت‌هامب، ام‌ای‌ایکس‌سی و … با جفت‌ارزهای تتر، بیت‌کوین، اتریوم، بی‌ان‌بی، ‌یورو، دلار و … خریداری کنید.

علاقمندان عزیز در ایران نیز می‌توانند به زودی به خرید و فروش ارز دیجیتال کوساما KSM در صرافی اکسکوینو بپردازند.

کیف پول‌های کوساما KSM

طبق بخش راهنمای سایت کوساما کیف پول‌های متنوعی همچون فیرلس والت Fearless Wallet، کلور Klever، پولکاوالت Polkawalet، استایلو Stylo، نوا والت Nova Wallet، تالیسمان Talisman، مت والت Math Wallet و … از این ارز دیجیتال پشتیبانی می‌کنند.

پیش بینی قیمت آينده کوساما KSM

کوساما در حال حاضر در محدوده ۱۸۶ دلار معامله می‌شود ولی بسیاری از تحلیل‌گران به آینده بسیار جذاب آن امیدوارند. در ادامه به بررسی بعضی از این تحلی و پیش‌بینی‌ها می‌پردازیم.

بر اساس تحلیل تیم ما در بلند مدت ارزش کوساما KSM روند صعودی را در پیش دارد. پیش بینی قیمت ما برای سال ۲۰۲۶ قیمت ۴۵۸۱.۹۷ به ازی هر KSM است. به نظر می‌رسد کوساما می‌تواند این روند را تا سال ۲۰۲۶ حفظ کند.

والت اینوستور Wallet Investor

طبق پیش‌بینی‌های ما قیمت کوساما تا پایان ژانویه ۲۰۲۲ به راحتی به محدوده ۵۶۰ – ۵۷۵ دلار خواهد رسید که آن را به یک سرمایه‌گذاری خوب و پر سود تبدیل می‌کند.

تریدینگ بیستس Trading Beasts

در حال حاضر این ارز روند متعادلی را در پیش گرفته است. این روند سنگن شاید سرمایه‌گذاران را ناامید کند اما رسیدن به قیمت ۵۶۴ دلار تا انتهای ۲۰۲۲ دور از انتظار نیست.

دیجیتال کوین پرایس نیوز Digital Coin Price News

قیمت کوساما در سال‌های آتی رشد تصاعدی را خواهد داشت. این ارز چه از نظر تکنیکال چه فاندامنتال نشانه‌های مثبتی از خود نشان داده است. طبق پیش بینی ما، قیمت آتی KSM/USD در انتهای ۲۰۲۲ به ۱۳۱۸.۷۲۷۸۴۸ دلار خواهد رسید.

جی‌ او ‌وی کپیتال GOV Capital

آینده کوساما روشن است. اگر بگوییم قیمت هر توکن KSM در امسال به ۸۳۰ دلار برسد اغزاق نکرده‌ایم. طبق محاسبات ما این دارایی می‌تواند یک رشد ده برابری نسبت به بیت کوین و سایر الت‌کوین‌های برتر بازار داشته باشد.

رددیت کامیونیتی Reddit Community

بسیاری از پروژه‌های کوساما از مرحله مفهومی به مرحله آزمایشی در حال حرکت هستند و تا پایان سال، تعداد زیادی از پروژه‌ها تکمیل می‌شوند. از این رو، پیش‌بینی قیمت ۵۱۵ دلار دور از ذهن نیست و آن را به یک سرمایه‌گذاری سودآور تبدیل می‌کند.

کریپتوکارنسی پرایس پردیکشن Cryptocurrency Price Prediction

به واسطه روند فعلی KSM، احساسات سرمایه‌گذاران و جهت گیری کلی بازار ارزهای دیجیتال، ما فکر می‌کنیم که کوساما (KSM) شانس خوبی برای رسیدن به محدود ۸۰۰ تا ۱۲۰۰ دلار در سال ۲۰۲۲ دارد.

پیک ا کریپتو Pick a Crypto

سخن پایانی

به عنوان یک شبکه قناری، کوساما پتانسیل زیادی دارد. این شبکه توسط همان ذهن رویایی که در خلق اتریوم به بوترین یاری رساند و سپس به خلق پولکادات کمک کرد، توسعه یافته است.

حتی دلایلی وجود دارد که کوساما را بیشتر از پولکادات دوست داشتنی می‌کند. برای مثال، در حالی که قرار است این پروژه به عنوان سکوی پرشی برای توسعه پروژه‌ها قبل از راه‌اندازی در پولکادات باشد، ممکن است بسیاری از پروژه‌ها به خاطر سادگی استفاده از کوساما را ادامه دهند.

توسعه برنامه‌ها در این شبکه بسیار سریعتر و کم هزینه‌تر است و انتظار می‌رود هزینه خرید یا اجاره پاراچین در کوساما نسبت به پولکادات بسیار کمتر باشد.

مانند پسر عموی بزرگترش، چیزهای زیادی برای هیجان زده شدن درباره کوساما وجود دارد. پذیرش فزاینده و رشد حوزه‌ دیفای که دقیقا همگام با این پروژه است می‌تواند خبر از رشد نجومی این پروژه در آینده بدهد.

همچنین ببینید

ارز دیجیتال پالیگان (Polygon) چیست؟

ارز دیجیتال پالیگان – Polygon با نماد MATIC یکی از محبوب‌ترین رمزارزهای بازار است که …

تحلیل ارز دیجیتال

تحلیل ارز دیجیتال

تحلیل ارز دیجیتال به‌صورت روزانه، در راستای ارائه نمودار، سیگنال و انجام معاملات به‌صورت روزمره …

تحلیل ارز دیجیتال اتریوم

تحلیل اتریوم

بازار خرید و فروش و قیمت ارز دیجیتال با نوسانات زیادی که به همراه دارد …

تحلیل تتر

تحلیل تتر

تحلیل تتر امروز شنبه 7 دی

    اطلاعات شما با موفقیت دریافت شد.
    کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.