پنج‌شنبه 13 اردیبهشت 1403
15 نکته ارزشمندی که هر معامله‌‌گر باید بداند

15 نکته ارزشمندی که هر معامله‌گر باید بداند

این مقاله به شما آموزش نمی‌دهد که چگونه معامله کنید. حتی نحوه کسب درآمد، نحوه سرمایه‌گذاری یا محاسبه آلفا و بتای صندوق‌های سرمایه‌گذاری را در این مقاله نخواهید یافت.

اما اگر به تازگی قدم به دنیای ارزهای دیجیتال گذاشته‌اید، حتما با هیجان‌ها و ریسک‌های این بازار مالی آشنا هستید. نمی‌توان انکار کرد که هنگامی که بحث پول پیش می‌آید، تمام ذهن شما درگیر می‌شود. حتی ممکن است به قدری سبک زندگیتان تغییر کند که بیشتر از آنکه رسانه‌های اجتماعی را چک کنید، قیمت‌ها را بررسی کرده، وضعیت نمودارها را با وسواس خاصی دنبال کنید و کندل‌ها و امواج الیوت تمام رویاهای شبانه شما را تشکیل دهند.

تحلیل‌گران

معامله‌گران بازار سهام ممکن است هر روز از ساعت 9:30صبح تا 4 بعدازظهر هیجان زده باشند و استرس بالایی را تحمل کنند، اما پس از بسته شدن بازار حتما زمانی را به استراحت خود اختصاص خواهند داد. این در حالی است که در بازار ارزهای دیجیتال هیچ تعطیلاتی در کار نیست. ممکن است هنگامی که در ساعت 2 بامداد به خواب رفته‌اید، یک شانس فوق‌العاده برای کسب سود را از دست داده باشید یا هنگامی که مشغول صرف نهار در منزل دوست خود هستید، خطر ریزش 40 درصدی از بیخ گوش شما گذشته باشد. بنابراین به نظر می‌رسد خیره شدن مداوم به مانیتورها تنها کاری است که از دستتان برمی‌آید.

تریدر معروف ارز های دیجیتال، اسکات ملکر (Scott Melker) که با نام گرگ وال استریت شناخته می‌شود در این باره گفت این بازار مالی هیچ تعطیلاتی ندارد. جدا شدن از آن بسیار سخت است و برای این کار باید مهارت‌های مختلفی را کسب کنید.

پس چگونه می‌توانیم این مهارت را پرورش دهیم؟ یا چگونه می‌توانیم ضمن سرمایه‌گذاری و انجام معاملات، از سلامت روانی خود محافظت کنیم؟ ما در این مقاله قصد داریم استراتژی‌ها و راهنما‌یی‌های کاملی برای انجام معاملات عاقلانه در اختیار شما بگذاریم.

1- برای معاملات خود زمان مشخصی تعیین کنید

همه ما می‌دانیم که بازار ارزهای دیجیتال هر روز هفته و به صورت شبانه‌روزی باز است. اما این بدان معنی نیست که شما باید تمام این مدت را پای کامپیوتر خود حاضر باشید. ملکر می‌گوید من به این شغل مانند یک بیزنس یا تجارت نگاه می‌کنم. معاملات خود را از ساعت 9 صبح آغاز کرده و تا ساعت 5 بعداز ظهر ادامه می‌دهم؛ سپس به زندگی عادی خود بازگشته و زمان خود را صرف کارهای روزانه خودم می‌کنم. من سعی می‌کنم زمانی را به صرف شام و وقت گذراندن با فرزندانم اختصاص دهم.

2-برنامه‌ای داشته باشید و آن را دنبال کنید

هر معامله‌گری نظم و انضباط ذهنی خاص خود را دارد. چو (Cho) در این باره گفت: انگیزه خود در انجام معاملات را پیدا کرده و عواملی که سبب جذب شما به این حوزه شده‌اند را بشناسید. وی با اشاره به نکته‌برداری خود در معاملات گفت: من چیزهایی مثل عواملی که سبب افزایش سود من می‌شوند، عواملی که دارایی من را به خطر می‌اندازند و یا اینکه من چقدر تحمل ضرر دارم را یادداشت می‌کنم.

 بدیهی است که اگر حد ضرر و سود خود را تعیین کنید، عملکرد شما کمتر تحت تاثیر احساسات و رفتارهای هیجانی قرار خواهد گرفت.

ملکر هم ضمن موافقت با این موضوع خاطر نشان می‌کند، اغلب افراد به نمودارها خیره شده و انتظار دارند آن‌ها تغییر کنند ولی او این اشتباه را نمی‌کند. ملکر از قبل برای معاملات خود برنامه‌ریزی کرده و نقاط ورود و خروج خود را مشخص می‌کند. سپس با نادیده گرفتن نمودارها و مشخص کردن حد سود و ضرر، با خیالی آسوده به زندگی عادی خود ادامه می‌دهد. وی معتقد است اعمال تغییرات ناگهانی و احساسی در برنامه‌های از پیش تعیین شده بزرگ‌ترین اشتباهی است که برخی افراد مرتکب می‌شوند. برخی معامله‌گران حد ضرر خود را پایین می‌آورند به دلیل اینکه فکر می‌کنند پس از خروج آن‌ها از بازار، قیمت‌ها 100 برابر افزایش خواهند یافت.

برنامه‌ریزی

3-طمع خودرا کنترل کنید

چو می‌گوید غرور، ترس و طمع از بزرگ‌ترین مشکلاتی هستند که ممکن است گریبانگیر تریدرها شوند. احساسات خود را کنترل کرده و روی اصول و چارچوب خود تمرکز کنید. چو همچنین اظهار داشت نباید هنگام کسب سود بیش از حد احساس خوشحالی کرده و در مواقع ضرر بیش از حد ناراحت شویم. ضرر در معاملات ارزهای دیجیتال نیز مانند هر بازار مالی دیگر بخشی از معاملات است. البته ناگفته نماند که قرار گرفتن در این موقعیت در دنیای واقعی تفاوت زیادی با زمانی دارد که صرفا درباره آن صحبت می‌کنیم.

4-از شکست‌ها به عنوان فرصتی برای یادگیری استفاده کنید

هر شکست می‌تواند درس جدیدی در انجام معاملات به شما بیاموزد. از شکست‌ها عبور کنید، اجازه ندهید آن‌ها  باعث عصبانیت و ناامیدی شما شوند و از آن‌ها به عنوان محرکی برای یادگیری استفاده کنید. تنها کاری که باید انجام دهید این است که شرایط را بررسی کنید. چو می‌گوید اگر در انجام معاملات خود با ضرر مواجه شدید ابتدا از خود بپرسید که آیا ورود به این معامله با تحلیل درست شکل گرفته ولی با بدشانسی همراه بوده است؟ به خودتان دروغ نگویید، اگر جواب شما مثبت است از آن فرار نکرده و با آن روبه رو شوید. چنین اتفاقاتی در بازارهای مالی امری عادی است و باید روی معاملات بلند مدت تمرکز کنید.

اما اگر پاسخ شما به سوال اول منفی است و شما واقعا تصمیم نادرست گرفته‌اید، سعی کنید بفهمید که چه چیزی شما را به سمت این تصمیم اشتباه سوق داده است. یک تحلیل خوب می‌تواند تا حد زیادی سبب کاهش اضطراب و عصبانیت شما شود.

کنترل احساسات در بازار کار ساده‌ای نیست ولی فراموش نکنید که برای هر تریدر این یک مهارت اجباری در انجام معاملات به شمار می‌رود.

5-ورزش کنید

با اینکه بسیاری افراد این موضوع را نادیده می‌گیرند، اما ورزش نقش مهمی در سلامت روانی فرد ایفا می‌کند. ملکر در این باره می‌گوید رفتن به باشگاه و ورزش کردن برای آرام کردن ذهن ضروری است.

6-تقسیم بندی را فراموش نکنید

روزهای اولی که وارد دنیای معاملات ارزهای دیجیتال می‌شوید، کاملا طبیعی است که تمام روز خود را در حال بررسی قیمت‌ها، نمودارها و موقعیت‌های مختلف باشید، حتی هنگامی که مشغول کارهای روزانه خود هستید، مثلا هنگام صرف غذا یا وقت گذرانی با خانواده نیز نمودارها و قیمت‌ها دست از سر شما بر نمی‌دارند. اما چو معتقد است که باید در زندگی خود از چارچوب زمانی مناسبی استفاده کرده و تمام کارهای خود را به صورت برنامه ریزی شده انجام دهید. چو با تقسیم فعالیت‌های مختلف زندگی، تمام تمرکز خود را روی کارهایی که در حال انجام آن است می‌گذارد. در همین خصوص او می‌گوید که من روزهای شنبه را به وقت گذرانی با خوانواده و فرزندان خود اختصاص می‌دهم و تمام روز خودم را با آن‌ها می‌گذرانم. اما توجه من در روزهای دوشنبه هر هفته روی معاملات متمرکز است.

سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال

چو در ادامه بیان می‌کند که اگر این اولویت بندی را در زندگی خود نداشته باشید، توجه شما بین کارهای مختلف تقسیم شده و در نتیجه قادر نخواهید بود هیچ کاری را به صورت کامل و بی نقص انجام دهید.

7-تمام سرمایه خود را وارد بازار ارزهای دیجیتال نکنید

هنگامی که درآمد شما کاملا وابسته به معاملاتتان باشد، شرایط سخت‌تری پیش رو خواهید داشت. در این شرایط گرفتن تصمیمات منطقی دشوار بوده و کنترل اضطرابی که ممکن است شما را به جبران ضررها و کسب سود بیشتر ترغیب کند مشکل‌تر خواهد بود.

پس تمام سرمایه خود را وارد یک بازار نکرده و طبق این گفته معروف، تمام تخم مرغ‌های خود را در یک سبد قرار ندهید.

8-بر احساسات خود غلبه کنید

کنترل احساسات هنگام انجام معاملات برای سلامت روان و عملکرد مالی بسیار مهم است و این کنترل تنها از طریق تکرار در طول زمان شکل می‌گیرد.

اگر تازه به جمع معامله‌گران ارزهای دیجیتال پیوسته‌اید، طبیعی است که وقتی شرایط بازار کاملا باب میل شما تغییر می‌کند، از نبوغ خود شگفت زده شده و وقتی اوضاع به شکل بدی پیش می‌رود، احساس می‌کنید یک احمق هستید و افسرده می‌شوید. اما این موضوع را در نظر داشته باشیدکه با گذشت زمان کم‌تر تحت تاثیر تغییرات ناگهانی بازار قرار خواهید گرفت. این موضوع امر بسیار مهمی است که فقط و فقط با تسلیم نشدن و ادامه دادن معاملات امکان پذیر خواهد بود. طبیعی است که هیچ تریدری دوست ندارد تحت تاثیر احساسات قرار گرفته و تصمیمات هیجانی بگیرد.

9-استراحت کنید

فراموش نکنید هنگامی که سخت مشغول بررسی نمودارها و نوسانات قیمتی هستید، زمانی را هم به استراحت خود اختصاص دهید. چرا که این موضوع برای حفظ تعادل روانی شما ضروری است. چو در این باره می‌گوید:

خارج از فضای ارزهای رمز نگاری شده، جهان دیگری هم وجود دارد.

10-سایر اولویت‌های خود را فراموش نکنید

همانطور که ملکر می‌گوید، زندگی معمول خود را فراموش نکنید و هوای خودتان را داشته باشید. این موضوع به حفظ تعادل بین فضای کاری و شخصی شما کمک کرده و استرس و وسواس بیش از حد را از شما دور خواهد کرد.

برنامه‌ریزی روزانه

11-مدیریت زمان را تمرین کنید

چو می‌گوید مدیریت زمان در مورد هر کاری بسیار مهم است. من به شخصه در هر ساعت از روز از خودم می‌پرسم اولویت اصلی من در حال حاضر چیست؟ برای مثال اگر اولویت من در حال حاضر تحقیق درباره شرکت X باشد، چارت‌ها و قیمت‌های ارزهای دیجیتال را فراموش کرده و فقط روی تحقیق خود درباره شرکت X تمرکز می‌کنم و اگر اولویت من انجام معاملاتم باشد، تحقیق خود درباره شرکت X  را به زمان دیگری موکول می‌کنم.

12-اطلاعات خود را افزایش دهید

سرمایه‌گذاری و انجام معاملات در دنیای ارزهای رمز نگاری شده برای بسیاری از افراد چیزی فراتر از عملکرد قیمت چند ارز دیجیتال است. آن‌ها به صورت مداوم در حال تحقیق برای درک هر چه بیشتر فناوری این دنیای جذاب، تغییرات و فلسفه مربوط به آن هستند. این موضوع فواید بسیار زیادی را به همراه خواهد داشت. شما می‌توانید به جای آشفته و نگران شدن پس از شنیدن هر خبر و بعضا گرفتن تصمیمات اشتباه و هیجانی، وقت خود را صرف افزایش آگاهی و دانش خود در حوزه ارزهای دیجیتال کرده و با درک بیشتر این فناوری نوظهور تصمیمات درست بگیرید.

13-گاهی اوقات تلفن همراه خود را فراموش کنید

 ملکر می‌گوید هنگامی که قصد دارد وقت خود را کنار خانواده بگذراند، تلفن همراه خود را فراموش کرده و به آن توجهی نمی‌کند. البته چو با مخالفت درباره این موضوع معتقد است که چیزی به عنوان حفظ تعادل بین کار و زندگی وجود ندارد. وی می‌گوید برای افرادی که واقعا می‌خواهند چیزی را به دست آورند، چیزی تحت عنوان تعادل در محل کار وجود ندارد. شما برای رسیدن به اهداف خود گاهی اوقات ممکن است هر چیزی از خواب شبانه گرفته تا دوست صمیمی خود را از دست بدهید!

14-این را بدانید که وسواس کریپتو هرگز دست از سر شما برنمی‌دارد

حتی معروف‌ترین معامله‌گران نیز اقرار می‌کنند که گاهی اوقات تسلیم فشار روانی چک کردن قیمت‌ها می‌شوند و بر این باورند این موضوع هنوز هم یک چالش میان تریدرها است. شما هرگز قادر نخواهید بود زمان انفجار و سقوط قیمت بیت کوین را پیش بینی کنید. 

اما در آخر بدانید که

15-ارزش زمان شما بیشتر از پول شماست

این موضوع چیزی فراتر از یک توصیه بوده و در واقع یک اصل کلی است. چیزهای واقعا مهم را فراموش نکنید!

 ارزشمندترین درسی که می‌آموزید این است که شما پول به دست می ‌آورید برای خرید زمان آزاد بیشتر!

اینگونه نیست که شما با صرف زمان بیشتر درآمد بیشتری داشته باشید. ترید و معاملات یک فرصت ناب برای جلوگیری از سخت کار کردن شما برای پولدار شدن شخص دیگر است.

سرمایه‌گذار

به عبارت دیگر اگر شما 24 ساعت از هر روز هفته خود را صرف نگاه کردن به نمودارهای ارزهای دیجیتال کرده‌ و هیچ وقتی را به زندگی عادی خود اختصاص نداده‌اید، باید ببینید که آیا واقعا توانسته‌اید زندگی خود را ارتقا بدهید؟ آیا احساس یک برنده را دارید؟ باید بگوییم که اگر پول شما زمان بیشتری برایتان نخریده است سخت در اشتباه هستید!

 

منبع: Coindesk

همچنین ببینید

ارز دیجیتال پالیگان (Polygon) چیست؟

ارز دیجیتال پالیگان – Polygon با نماد MATIC یکی از محبوب‌ترین رمزارزهای بازار است که …

تحلیل تتر

تحلیل تتر

تحلیل تتر امروز شنبه 7 دی

تحلیل ارز دیجیتال

تحلیل ارز دیجیتال

تحلیل ارز دیجیتال به‌صورت روزانه، در راستای ارائه نمودار، سیگنال و انجام معاملات به‌صورت روزمره …

تحلیل ارز دیجیتال اتریوم

تحلیل اتریوم

بازار خرید و فروش و قیمت ارز دیجیتال با نوسانات زیادی که به همراه دارد …

    اطلاعات شما با موفقیت دریافت شد.
    کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.