اخبار ارز دیجیتال

هودلر باشیم یا تریدر؟ تفاوت هولد و ترید

ارز دیجیتال هم مثل بورس یک بازار مالی دارند که افراد با سرمایه‌گذاری در آن می‌توانند به سود برسند. اما نوع این سرمایه‌گذاری همواره محل اختلاف بوده است. مثلا شما یا باید تریدر باشید یا هولدر (هودلر). دو روش مختلف سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی که هر کدام مزایا و معایب خودشان را دارند. در این مطلب، می‌خواهیم به این پرسش پاسخ دهیم که بهتر است هولدر باشیم یا تریدر؟

معروف‌ترین چهره طرفدار هودل!

این دو راهی هولد ارز دیجیتال (نگهداری ارز دیجیتال برای بلندمدت) و ترید (خرید و فروش دارایی‌های دیجیتال در کوتاه‌‌مدت) حتی بین معروف‌ترین چهره‌های دنیای کریپتو هم موافقان و مخالفان خود را دارد. یکی از معروف‌ترین این افراد مدیرعامل بزرگ‌ترین صرافی ارزهای دیجیتال است.

چانگ‌پنگ ژائو، مدیرعامل صرافی بایننس در همین باره می‌گوید که طبق داده‌های به دست آمده از بایننس معامله‌گران (تریدرها) ارزهای دیجیتال سود کمتری نسبت به سرمایه‌گذاران بلند مدت کسب کردند.

مدیر عامل صرافی بایننس

مدیر صرافی بایننس درباره اهمیت هولد کردن گفت: «در آخرین توییت‌های خود در پاسخ به سوال یکی از کاربران در مورد بهترین رویکرد سرمایه‌گذاری گفت:«صحبت‌های من را به عنوان یک توصیه اقتصادی در نظر نگیرید ولی داده‌های موجود نشان می‌دهد هودل کنندگان عملکرد بهتری نسبت به معامله‌کنندگان دارند. البته در نظر داشته باشید که هولدر بودن به مراتب دشوارتر است و انجام معاملات این حس را به کاربر می‌دهد که اوضاع تحت کنترل شماست. اما وقتی شما هولدر هستید به نظر می‌رسد که شما تحت کنترل بازار هستید.»

اما جدا از مخالفان و موافقان هودل یا ترید که تعدادشان کم هم نیست، بهتر است ابتدا با مفهوم هودل یا هولد آشنا شویم.

هولد در ارز دیجیتال چیست؟

هودل (HODL) کردن از همان کلمه انگلیسی HOLD به معنای نگه داشتن می آید و در دنیای ارزهای دیجیتال به معنی نگهداری ارزهای دیجیتال خریداری‌شده مثل بیت‌کوین، در بلندمدت است. در این روش سرمایه‌گذاری، فرد تصمیم می‌‌گیرد تا دارایی دیجیتال را برای مدت طولانی مثلا از یک سال، دو سال و گاها تا چندین سال نگهداری کند تا در بلندمدت بتواند سود مناسبی را از سرمایه‌گذاری خود به‌دست آورد.

با این روش، فرد از نوسانات بازار در امان می‌ماند و ریسک از دست دادن بخشی از سرمایه خود در روزهای پرنوسان بازار را به حداقل می‌رساند. در هولد کردن، شما یک دارایی را برای بلندمدت نگه می‌دارید، پس دائم در قید و بند این نیستید که چه زمانی باید دارایی خود را بفروشید یا امروز کدام ارز را بخرید. بنابراین دچار ترس و هیجان هم نمی‌شوید. بنابراین، با هولد کردن می‌توانید تا حد زیادی از اشتباه در معاملات اجتناب کنید.

هولد یا ترید

بهترین روش هولد

اصلی‌ترین و بهترین روش هولد کردن این است که پس از انتخاب ارز مورد نظرتان برای سرمایه‌گذاری مثل بیت‌کوین، خرید تتر و … بخشی از کل سرمایه خود را از آن ارز بخرید. سپس این کار را به صورت هفتگی یا ماهانه انجام دهید و هر بار بخش دیگری از سرمایه‌تان را از همان ارز بخرید. بهتر است با ذکر یک مثال این موضوع را بررسی کنیم.

فرض کنید شما 10 میلیون تومان می‌خواهید در بیت‌کوین سرمایه‌گذاری کنید و آن را هولد کنید. شما باید هر هفته یا هر ماه یک میلیون تومان از این مبلغ را بیت‌کوین بخرید. احتمالا از خودتان می‌پرسید که چرا از ابتدا همه مبلغ را بیت‌کوین نخریم؟

این روش خرید در هولد کردن، باعث می‌شود تا ریسک خرید بیت‌کوین یا ارزهای دیگر در قیمت‌های بالا کمتر شود. مثلا فرض کنید قیمت بیت‌کوین 50 هزار دلار است. حالا شما تصمیم می‌گیرید تا همه آن 10 میلیون تومان را به یکباره خرید کنید. دو هفته بعد قیمت بیت‌کوین به 45 هزار دلار و شاید دو ماه بعد به 30 هزار دلار هم برسد! حالا کار از کار گذشته و شما همه سرمایه‌تان را صرف خرید بیت‌کوین 50 هزار دلاری کرده‌اید و الان در ضرر هستید. پس باید صبر کنید تا قیمت بیت‌کوین دوباره به 50 هزار دلار برسد که تازه از ضرر خارج شوید!

مطلب مفید: قیمت لحظه ای ارز دیجیتال

این در حالی است که اگر به صورت پله‌ای بیت‌کوین می‌خریدید، می‌توانستید بیت کوین را با قیمت‌های پایین‌تر (45 و 30 هزار دلاری) هم خریداری کنید. در نهایت، میانگین قیمت خرید بیت‌کوین شما پایین‌تر می‌آمد و در یک کلام، بیت‌‌کوین را ارزان‌تر می‌خریدید! پس به یاد داشته باشید که اگر به فکر هولد کردن هستید، همه سرمایه خود را ناگهان وارد نکنید.

مزایای هولد کردن ارز دیجیتال

مزایای هولد ارز دیجیتال

اجرای ساده با کمترین تلاش

در هولد کردن فقط نیاز دارید یک تحقیق اولیه را در مورد ارز دیجیتال مورد نظرتان انجام دهید. حالا می‌توانید مانند روشی که پیش‌تر توضیح دادیم، سرمایه خودتان را به چند بخش تقسیم کنید و در فواصل زمانی هفتگی یا ماهانه، خریدها را انجام دهید. با این روش، نیازی ندارید تا همیشه حواستان به بازار و قیمت‌ها باشد.

صرفه‌جویی در پول

از آنجا که برای سرمایه‌گذاری خود تنها چند بار خرید انجام می‌دهید و تا مدت زیادی قرار است آن دارایی را نگهداری کنید، کمیسیون‌های کمتری هم برای انجام معاملات می‌پردازید. در حالی که در روش ترید یا معاملات کوتاه‌مدت، باید به ازای هر خرید یا فروش، کمیسیون آن را نیز پرداخت کنید.

استرس کمتری تحمل کنید

بازار ارزهای دیجیتال دستخوش نوسانات بالایی است و ممکن است در یک روز، قیمت ارز دیجیتال به شدت بالا برود یا سقوط کند. چون قصد شما از هولد کردن، سرمایه‌گذاری بلندمدت است و به این زودی‌ها فروشنده نیستید، نیازی به رصد لحظه به لحظه بازار ندارید. به همین دلیل هم با هر بار بالا و پایین شدن بازار، دچار استرس و هیجان نمی‌شوید.

معایب هولد کردن ارز دیجیتال

معایب هولد ارز دیجیتال

باید صبر زیادی به خرج دهید

هولد کردن یک روش سرمایه‌گذاری بلندمدت است. بنابراین فردی که هولد کرده است باید صبر زیادی داشته باشد و اجازه ندهد که احساسات و تغییرات قیمتی روی او تاثیری بگذارد. هیچ تضمینی هم نیست که پس از گذشت یک یا دو سال، به بازده مناسبی دست پیدا کنید. امکان دارد به سال‌ها صبر نیاز داشته باشید.

ناآگاهی از زمان برداشت سود

هودلرها یا هولدرها شاید درست نمی‌دانند که در نهایت چه زمانی باید ارزهای دیجیتال خود را بفروشند.مثلا ممکن پس از گذشت مدتی، سود خوبی به دست آورده باشند ولی به امید سود بیشتر، همچنان به هولد ادامه دهند. اما در ادامه با سقوط قیمت، همان سود اولیه را هم از دست بدهند. یا ممکن است پس از رسیدن به سود مناسب، همه دارایی خودشان را بفروشند تا سرمایه و سودشان را نقد کنند، اما کمی بعد قیمت سر به فلک بکشد!

برای اینکه دچار چنین اشتباهاتی نشوید، توصیه می‌شود از ابتدا یک استراتژی فروش هم داشته باشید. این استراتژی می‌تواند فروش پله‌ای باشد. مثلا چند هدف قیمتی را تعیین کنید و هر بار که قیمت ارز دیجیتال شما به یکی از این اهداف رسید، بخشی از دارایی‌تان را بفروشید.

ترید ارز دیجیتال چیست؟

ترید ارز دیجیتال چیست

ترید ارز دیجیتال کردن یک روش سرمایه‌گذاری فعال و کوتاه‌مدت است. در ترید، شما باید همیشه حواستان به نمودارهای قیمتی و تحلیل‌ها و اخبار ارزهای دیجیتال باشد تا بتوانید با پیدا کردن بهترین فرصت، یک دارایی را بخرید و پس از کسب سود در چند دقیقه تا چند ساعت، آن بفروشید. به این ترتیب، در زمانی کوتاه، سود می‌کنید، ولی سودتان هم خیلی کوچک‌تر از سود هولد کردن است.

یک تریدر حرفه‌ای ممکن است در یک روز، چندین معامله را انجام دهد. به این ترتیب با جمع سودهای جزئی از هر معامله، در نهایت سود خوبی را به دست می‌آورد. اما توجه داشته باشید که این کار ریسک بسیار بالایی دارد و ممکن است بخش قابل توجهی از سرمایه‌تان را از دست بدهید. ترید کردن نیازمند دانش کامل از بازار، انواع سفارش‌ها، نمودار‌ها، اخبار و تحلیل‌های مختلف است.

مزایای ترید ارز دیجیتال

احتمال کسب سودهای بالا

می‌توانید با تحلیل ارز دیجیتال و مطالعه بازار و نمودارهای قیمتی، خودتان را آماده کنید تا در در آستانه افزایش قیمت‌ها معاملات خود را شروع کنید. عجیب نیست که یک ارز دیجیتال در طول یک روز از 30 تا 100 درصد رشد قیمت داشته باشد! اگر توانایی تحلیل حرفه‌ای داشته باشید، می‌توانید از تغییرات قیمتی بازار به بهترین شکل استفاده کنید و سودهای کلان به جیب بزنید!

رئیس خودتان باشید!

بعضی افراد به‌عنوان یک شغل تمام وقت ترید می‌کنند. شما می‌توانید با سیستم کامپیوتری خودتان، ترید را آغاز کنید و کل زمانی که قرار است برای فرد یا شرکتی دیگری کار کنید را برای خودتان کار کنید. البته، باز هم توصیه می‌شود که ترید کردن نیازمند تجربه و دانش بالا از نمودارها و الگوهای قیمتی و بازار ارزهای دیجیتال است.

معایب ترید ارز دیجیتال

نیازمند دانش بالای تحلیل تکنیکال و فاندامنتال است

برای جلوگیری از زیان‌های احتمالی، تریدرها باید نحوه تحلیل تکنیکال و فاندامنتال ارزهای دیجیتال را بدانند. این دانش نیازمند کار و تلاش جدی قبل از شروع ترید کردن است.

تسلط بالا بر احساسات و هیجانات

قیمت ارزهای دیجیتال ممکن است با سرعت بالایی، افزایش یا کاهش یابد. به همین دلیل ترید، ریسک بسیار بالاتری نسبت به روش هولد کردن دارد. شما باید به قدری روی احساسات خود کنترل داشته باشید که بتوانید یک ارز دیجیتال که 20 درصد در ضرر است را بفروشید. یا شاید بر اساس اهدافی که تعیین کرده‌اید مجبور شوید ارزی که 50 درصد در ضرر است را نگه دارید.

امکان بروز هر اتفاقی در این بازار پرنوسان وجود دارد و شما باید در این فضای پرتنش، بتوانید خودتان را کنترل کنید و تصمیمات منطقی بگیرید.

کدام استراتژی بهتر است هولد یا ترید؟

کدام استراتژی بهتر است هولد یا ترید؟

واقعیت این است که هر دو روش می‌تواند مزایای خودشان را داشته باشد. پس از کسب اطلاعات لازم در مورد ترید، می‌توانید کل سرمایه خود را به دو بخش هولد و بخش ترید تقسیم کنید. مثلا 60 درصد از کل سرمایه خودتان را روی رمزارزهایی سرمایه‌گذاری کنید که فکر می‌کنید در بلندمدت سود بیشتری را برای شما به ارمغان می‌آورند. سپس می‌توانید این ارزهای دیجیتال را تا زمانی که به اهداف قیمتی تعیین‌شده شما برسند، نگه دارید.

از طرف دیگر، می‌توانید 40 درصد از دارایی‌تان را روی کوین‌هایی ترید کنید که نوسان بیشتری دارند و می‌توانند در کوتاه‌مدت سود مناسبی داشته باشند. تعیین درصد سرمایه‌گذاری در هر یک از دو روش هولد یا ترید، به اهداف سرمایه‌گذاری، شرایط و انگیزه‌های خودتان بستگی دارد. هر فرد شرایط خاص خود را دارد و روشی که برای فرد دیگری مناسب است، امکان دارد برای شما مناسب نباشد.

کلام آخر

اگر در دنیای ارزهای دیجیتال فرد با تجربه‌ای محسوب نمی‌شوید، باید سرمایه‌‌گذاری در این بازار را با احتیاط بیشتری انجام دهید. درباره اینکه کدام روش سرمایه‌گذاری بهتر است، هیچ پاسخ مشخصی نمی‌توان داد. شما می‌توانید پس از کسب دانش کافی از بازار، از هر دو روش در پرتفوی (سبد سرمایه‌گذاری) خود استفاده کنید. هر روشی را که انتخاب کردید، همیشه به یاد داشته باشید که همه دقت خودتان را قبل از شروع سرمایه‌گذاری به کار بگیرید تا ریسک ضرر را تا حد ممکن کاهش دهید.

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا