چهارشنبه 12 اردیبهشت 1403
کوین-توکن

کوین و توکن به بیان ساده

با توجه به اصطلاحات و مفاهیم دنیای رمز ارز‌ها، ورود به این حوزه می‌تواند پیچیدگی‌های خاص خود را داشته باشد. اصطلاحات زیادی در دنیای ارزهای دیجیتال وجود دارد که آشنایی با این عبارات، درک بهتری از بازار را به ارمغان می‌آورد. «کوین» و «توکن» هر دو از مفاهیم اصلی دنیای رمز ارز‌ها و بلاک چین به شمار می‌روند. در این مقاله، این دو مفهوم را به طور خلاصه و به زبان ساده توضیح داده‌ایم. با ما همراه باشید.

کوین

کوین، پول دیجیتالی است که با استفاده از تکنیک‌های رمزگذاری ایجاد شده است. کوین را می‌توان یک واحد ارزش و یا روشی برای پرداخت هزینه خدمات دانست. کوین در واقع معادلی دیجیتال برای پول است و بیت کوین مشهورترین نمونه آن به حساب می‌آید.

می‌توان گفت کوین با اعمال تغییراتی در کد اصلی بیت کوین ایجاد می‌شود. البته رمز ارز‌های دیگری مانند مونرو (XMR) نیز وجود دارند که بر اساس کدهای بیت کوین ایجاد نشده‌اند ولی آن‌ها نیز کوین محسوب می‌شوند؛ زیرا خود دارای بلاک ‌چین اختصاصی هستند. به بیان دیگر، کوین به هر رمز ارزی که یک بلاک چین مستقل و اختصاصی داشته باشد گفته می‌شود.

از ویژگی‌های کوین می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

قابل تعویض:  یعنی یک واحد از کوین با سایر واحد‌های همان کوین معادل است.

قابل تقسیم:  هر  واحد از کوین را می‌توان به واحدهای کوچکتری تقسیم کرد.

قابل پذیرش: به عنوان روشی برای تبدیل ارزها می‌توان از کوین استفاده کرد.

عرضه محدود: عرضه کوین‌ها محدود شده و کل عرضه ثابت باقی می‌ماند.

یک شکل: همه نسخه‌های هر کوین ارزشی یکسان دارند.

قابل انتقال: می‌توانند به سایر ارزها تبدیل شوند و قابلیت ارسال، دریافت و استخراج دارند.

متصل به بلاک چین: به هرکسی این امکان داده می‌شود که به شبکه عمومی بپیوندد.

ماندگار: می‌توان آنها را چندین بار استفاده کرد، بدون اینکه از ارزش آنها کاسته شود.

توکن

توکن دارایی دیجیتالی است که می‌تواند به عنوان یک روش پرداخت عملکردهایی مشابه با کوین داشته باشد؛ اما امکان مشارکت در شبکه را نیز برای فرد به ارمغان آورد. توکن نوعی ارز رمزنگاری شده است که معمولاً روی یک بلاک چین دیگر ایجاد می‌شود. توکن‌ها ممکن است بیانگر سهم یک شرکت باشند یا برای کاربرد در یک اپلیکیشن یا پروژه‌ای خاص استفاده شوند.

در اغلب موارد توکن ایجاد شده بر روی بستر اصلی کوین به وجود می‌آید و می‌توان گفت از تمامی ویژگی‌های کوین پایه خود پیروی می‌کند. ترون (Tron) و ایاس (EOS) دو نمونه از شناخته‌شده‌ترین توکن‌ها هستند و اتریوم، معروف‌ترین و محبوب‌ترین پلتفرم برای ساخت توکن‌ها به شمار می‌آید.

انواع توکن

امنیتی

این نوع توکن‌ها بیانگر یک دارایی مانند مشارکت در منابع فیزیکی، شرکت‌ها، جریان‌های درآمدی و یا حق دریافت سود سهام هستند. می‌توان گفت این توکن‌ها شبیه به سهام، اوراق ‌قرضه یا مشتقات عمل می‌کنند.

کاربردی

این دسته از توکن‌ها، دسترسی به کالاها و خدمات یک پروژه خاص را فراهم می‌کنند. همچنین می‌توان از این دسته توکن‌ها به عنوان نوعی تخفیف یا دسترسی ویژه به کالا و خدمات یک پروژه استفاده کرد.

پرداختی (کریپتوکارنسی‌ها)

توکن‌های پرداختی معمولاً  ارتباطی با پروژه‌های توسعه‌ای دیگر ندارند. در حالت کلی، هدف کریپتوکارنسی‌ها ذخیره ارزش است که از طریق آن‌ها امکان خرید، فروش و انجام سایر تراکنش‌های مالی فراهم می‌شود.

همچنین ببینید

ارز دیجیتال پالیگان (Polygon) چیست؟

ارز دیجیتال پالیگان – Polygon با نماد MATIC یکی از محبوب‌ترین رمزارزهای بازار است که …

تحلیل تتر

تحلیل تتر

تحلیل تتر امروز شنبه 7 دی

تحلیل ارز دیجیتال

تحلیل ارز دیجیتال

تحلیل ارز دیجیتال به‌صورت روزانه، در راستای ارائه نمودار، سیگنال و انجام معاملات به‌صورت روزمره …

تحلیل ارز دیجیتال اتریوم

تحلیل اتریوم

بازار خرید و فروش و قیمت ارز دیجیتال با نوسانات زیادی که به همراه دارد …

    اطلاعات شما با موفقیت دریافت شد.
    کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.