استخراج بیت‌کوین

اپیزود 172 استخراج هر بیت‌کوین چقدر زمان‌ و هزینه بر میداره ؟ – پادکست

همه ما می‌دونیم که استخراج و ماین بیت‌کوین یکی از مهم‌ترین بخش‌ها برای بقای شبکه محسوب می‌شه و ماینرهای بیت‌کوین نقش مهمی رو در حفظ امنیت بلاک‌چین ایفا می‌کنند.

شناختن دنیای جذاب استخراج، به ما کمک می‌کنه تا بیشتر با فناوری پیشرفته بیت‌کوین آشنا بشیم. در این اپیزود از پادکست رادیو اکسکوینو، درباره زمان و هزینه استخراج هر بیت‌کوین صحبت کردیم.

با گوش دادن به این پادکست متوجه می‌شیم که آیا طی کردن فرایند استخراج برای ماینرها سودآوری داره؟

با این اپیزود ما همراه باشید:

سوالی که حتما برای خیلی از ماها پیش میاد اینه که استخراج هر بیت‌کوین چقدر طول می‌کشه؟ هزینه استخراج ۱ دونه بیت‌کوین چقدره و اینکه آیا اصلا این استخراج سودآوری برای ماینرها یا همون استخراج‌کننده‌هاش داره؟

اکسکوینویی‌ها سلام. عصر زمستونی شنبه 2 بهمن ماهتون بخیر . من ساحل اختری هستم و همراه شمام با اپیزود172  از رادیو اکسکوینو

همه ما میدونیم که ارزهای دیجیتال مثل بیت‌کوین بر اساس مفهوم بلاک‌چین ساخته شده‌‌‌ان که به عنوان امن‌ترین روش انجام معاملات شناخته می‌شه. به عبارت ساده‌‌تر، فقط خطوط کد هستن که یک بلوک امن رو تشکیل میدن که وظیفه ذخیره داده‌ها رو بر عهده داره و بسیار رمزگذاری شده هست. سازندگان بیت‌کوین یعنی ساتوشی ناکاموتو و تیمش تکنیک‌های متفاوتی را برای به دست‌آوردن این رمز ارز ارزشمند ایجاد کردن که بین اونها یکی از روش‌های پردرآمد، استخراج یا ماینینگ بود. هرچند استخراج بیت‌کوین نیاز به تایید محاسبات و حل پیچیده مسائل ریاضی داره اما یه علم موشکی نیست و به دانش خیلی بالایی نیاز نداره.

اما قبل از اینکه به سراغ ادامه صحبتمون بریم ، بهتره مثل همیشه بهتون یاداوری کنم که این مطلب به هیچ عنوان یه توصیه مالی نیست . پس قبل از هر اقدامی نسبت به خرید یا فروش خوش مطالعه کنید و اگاهانه گام بردارید.

زمانی که بیت‌کوین ارزش چندانی نداشت، استخراج چندان حائز اهمیت نبود و جالب به نظر نمی‌رسید. اما به مرور زمان و با افزایش نرخ رمز ارزها و بخصوص بیت‌کوین، استخراج به یکی از منابع اصلی جمع‌آوری بیت‌کوین تبدیل شد. ماینرهای بیت‌کوین نه تنها از پاداش کسب می‌کنن، بلکه از هزینه معامله‌ای که کاربران بیت‌کوین باید در زمان انجام تراکنش بیت‌کوین پرداخت کنن، بدست میارن. که همین امر به درآمد کسب شدشون اضافه میکنه.

تعیین زمان دقیق برای استخراج موفق یه دونه بیت‌کوین به موارد زیادی مثل قدرت محاسبه، نوع تجهیزات مورد استفاده و رقابت بستگی داره. با این حال، تو بهترین حالت، اگه از قدرت محاسباتی و تجهیزات ایده آل برای استخراج برخوردار باشین، پردازش 1 بیت‌کوین باید حدود 10 دقیقه طول بکشه. شاید این زمان زیاد به نظر نرسه، اما این زمان در صورت برخورداری از یک موقعیت ایده‌آل صرف میشه، چیزی که برای خیلی از ماینرها و افرادی که میخوان دست به استخراج بزنن امکان پذیر نیست.

استخراج 1 بیت‌کوین به طور متوسط 30 روز زمان می‌بره. اما راه‌اندازی و ایجاد این موقعیت و شرایط اونقدرا که فکر می‌کنیم اقتصادی نیست، بعد از کسر هزینه برق و هزینه سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، در بهترین حالت 0.1 بیت‌کوین سود هر ماه نصیب ماینر یا استخراج‌کننده خواهد بود.

به طور کلی سرعت و هزینه استخراج بیت‌کوین به نوع دستگاهی که استفاده می‌‌کنید مثل اسیک ماینر (ASIC)، ج‌پی‌یو (GPU) یا سی‌پی‌یو (CPU)، میزان هش دستگاه مورد استفاده، تعداد کل دستگاه‌هایی که با اونها کار می کنید و استخر استخراج بستگی داره.

گذشته از سرعت استخراج که دغدغه بزرگی برای کسایی که میخوان به فرایند ماینینگ بپردازن به‌شمار میره، هزینه استخراج 1 بیت‌کوین هم چالش دیگه‌ای هست که خیلیا رو به فکر فرو میبره. این هزینه هم مثل زمان و سرعت استخراج، به عوامل مختلفی بستگی داره. این هزینه به طور کلی به نوع دکل مورد‌استفاده، کشوری که در اون فرایند استخراج انجام میشه و هزینه نرم‌افزاری که استفاده میشه بستگی داره. 

شروع به کار ماینرهای بیت‌کوین به سال 2009 برمیگرده. امروزه ایالات متحده خودش به تنهایی دارای 2،625 ماینر یا گره فعال است و بعد از اون آلمان و فرانسه به ترتیب تقریباً 2،022 و 700 ماینر قرار دارند. این سه کشور دارای بیشترین تعداد ماینرهای فردی هستند.

کشوری که شما برای فرایند استخراج انتخاب می‌کنید نقش مهم و بسزایی در هزینه کلی این فرایند ایفا می‌کنه. خیلی از کشورهای آمریکای جنوبی و آسیایی نرخ مصرف برق کمتری دارن. همین مسئله هم این قاره‌ها رو به نقطه‌ای برای استخراج‌کنندگان  بیت‌کوین تبدیل کرده. به عنوان مثال استخراج 1 بیت‌کوین در ایالات متحده ده برابر استخراج اون در ونزوئلا هزینه خواهد داشت.

در خصوص هزینه‌های استخراج بیت‌کوین در ایران سه سناریوی مختلف وجود داره که یکیش  بر اساس نقل‌قول سخنگوی شرکت توانیر و دو مورد دیگه رو فعالان و استخراج‌کنندگان رمزارز مطرح کرده‌اند. بر اساس این سناریوها هزینه برق لازم برای استخراج بیت‌کوین چیزی بین ۲۰ میلیون تا  ۲۰۰ میلیون تومان متغیر هست.

اگه بخوایم مثال ملموس‌تری بزنیم استخراج ۱ دونه بیت‌کوین به اندازه مصرف ۲۴ واحد مسکونی در طول یک سال برق مصرف می‌کنه. با کمک همین مثال می‌شه میزان برق لازم برای استخراج ۱ بیت‌کوین رو محاسبه کرد. طبق آمار شرکت توانیر هر سال در ایران مشترکان خانگی رقمی حدود ۸۳ میلیارد کیلووات ساعت برق مصرف می‌کنن و اگه این رقم رو به تعداد ۲۸ میلیون مشترک خانگی در کل کشور تقسیم کنیم، می‌بینیم مصرف سالانه برق هر واحد مسکونی رقمی حدود دو هزار و ۹۵۰ کیلووات ساعت هست.

به‌این ترتیب اگه استخراج ۱ بیت‌کوین به اندازه مصرف   ۲۴واحد مسکونی در سال باشه این یعنی احتمالا استخراج هر بیت‌کوین۷۲ هزار کیلو وات ساعت برق مصرف می‌کنه. این مصرف برق معادل روشن بودن ۷۲۰ هزار لامپ   ۱۰۰ وات به اندازه یک ساعته.

در بحبوحه نوسانات اخیر بازار رمز ارزها و ریزش خیلی از این ارزهای دیجیتال و در راس اونها بیت‌کوین موجب نگرانی خیلی از معامله‌گرا و هولدرا شده. یکی از نگرانی‌های سرمایه‌گذاران بیت‌کوین اینه که ماینرها تصمیم به فروش بگیرن و با افزایش فشار فروش، قیمت این ارز دیجیتال باز هم کاهش پیدا کنه. با این حال، نکته جالب توجه اینه که داده‌های جدید نشان میدن در قیمت‌های فعلی، ماینرها نه‌تنها در ضرر نیستن، بلکه سود هم می‌کنن و میزان انباشتشون رو افزایش دادن.

به گزارش سایت خبری کوین‌تلگراف، استخراج بیت‌کوین در قیمت‌های فعلی بیشتر از هر زمان دیگه‌ای برای ماینرها سودآوره طبق داده‌های جدید، احتمال اینکه ماینرها تصمیم بگیرن به‌شکل دسته‌جمعی فشار فروش این ارز دیجیتال را افزایش بدن، خیلی کمه.

در ۱۴ ژانویه، یکی از کاربرای توییتر به این موضوع اشاره کرد که در حال حاضر حتی قیمت ۴۲,۰۰۰ دلاری بیت‌کوین هم ۲۰ درصد بیشتر از هزینه‌ای هست که ماینرها برای استخراج ۱ واحد بیت‌کوین پرداخت می‌کنن.

با اینکه قیمت بیت‌کوین در حال حاضر ۲۷,۰۰۰ دلار کمتر از اوج تاریخی اخیر خودشه، این ارز دیجیتال بیشتر از هر زمان دیگه ای برای ماینرها جذاب شده و هش‌ریت اون در این هفته به اوج جدیدی رسیده.

این کاربر در ادامه با اشاره به شاخص هزینه‌های تولید بیت‌کوین تأیید کرد که هم‌اکنون قیمت سر‌به‌سر بیت‌کوین برای ماینرها ۳۴,۰۰۰ دلار هست. در نتیجه، به‌خاطر سودآوری و چشم‌انداز بیت‌کوین دلیلی وجود نداره که ماینرها بخوان بیت کوین‌هاشون رو بفروشن.

با ثبات قیمت بیت‌کوین در سطوح کمتر از ۵۰,۰۰۰ دلار، ماینرها کاری رو انجام می‌دن که به نفعشونه.

در دو ماه گذشته، اکثر ماینرها به‌جای فروش بیت کوین‌هاشون، اونها رو انباشت و ذخیره کردن. میزان انباشت اونها در این مدت حتی بیشتر از زمانی بوده که بیت‌کوین بخ اوج قیمت تاریخی خودش رسید. این مسئله میتونه نشان‌دهنده این باشه که ماینرها ترازنامه‌ مثبتی دارن و در آینده هم همین‌ طور خواهد بود؛ در نتیجه ترس از مشکلات اقتصادی در حال حاضر بر بخش ماینینگ فشاری وارد نمی‌کنه.

از طرفی دیگه هم، تحلیل‌گران مشهور معتقدن قیمت بیت‌کوین در بدترین حالت ممکن هم کمتر از ۳۰,۰۰۰ دلار نمی‌شه!

همچنین ببینید

ارز دیجیتال پالیگان (Polygon) چیست؟

ارز دیجیتال پالیگان – Polygon با نماد MATIC یکی از محبوب‌ترین رمزارزهای بازار است که …

تحلیل ارز دیجیتال

تحلیل ارز دیجیتال

تحلیل ارز دیجیتال به‌صورت روزانه، در راستای ارائه نمودار، سیگنال و انجام معاملات به‌صورت روزمره …

تحلیل ارز دیجیتال اتریوم

تحلیل اتریوم

بازار خرید و فروش و قیمت ارز دیجیتال با نوسانات زیادی که به همراه دارد …

تحلیل تتر

تحلیل تتر

تحلیل تتر امروز شنبه 7 دی

    اطلاعات شما با موفقیت دریافت شد.
    کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.