سه‌شنبه 11 اردیبهشت 1403
بیت کوین و اتریوم

اپیزود 176 آیا اتریوم در سال ۲۰۲۲ از بیت‌کوین سبقت می‌گیره؟ – پادکست

با وجود اینکه از بیت‌کوین همیشه به عنوان پادشاه رمزارزها یاد می‌شه؛ رقابت خاصی بین بزرگترین رمزارز دنیا و بزرگترین آلت‌کوین بازار شکل گرفته.


طرفداران اتریوم معتقدند که بالاخره اتریوم از بیت‌کوین سبقت می‌گیره و ورق رو به نفع خودش برمی‌گردونه. در این اپیزود بررسی می‌کنیم که این ادعا تا چه حد عملیه.

پادکست امروز رو از دست ندید !

مدتهاست که رقابت بیت کوین با اتریوم در کانون توجهاته. طرفدارای اتریوم میگن بالاخره اتریوم از بیت کوین پیشی میگیره و اسم این اتفاق رو گذاشتن فلیپنینگ (Flippening). امروز میخوایم ببینیم آیا این رویای هوادارای اتریوم در سال ۲۰۲۲ به واقعیت میپیونده.

با این اپیزودمون همراه باشید:

اکسکوینویی‌ها سلام. عصر چهارشنبه 6 بهمن ماهتون بخیر. من ساحل اختری هستم و همراه شمام با اپیزود 176 از رادیو اکسکوینو

چند ساله که بین طرفدارای بیت‌کوین و اتریوم دعواست که آخر سر، کدوم کوین حجم بیشتری از مارکت کپ بازار رو به خودش اختصاص میده. خب از سال ۲۰۰۹ که بیت‌کوین خلق شد تا امروز این عنوان دست بیت کوین بوده. اتریوم از روزی که در سال ۲۰۱۵ وارد بازی شد مدام سهم خودش از مارکت کپ کریپتو رو افزایش داده و موفق شده موقعیت محکمی به عنوان دومین رمزارز بزرگ مارکت برای خودش ایجاد کنه.

 با توجه به آپگریدهای بیشتری که شبکه اتریوم داشته، سرعت پذیرش و استقبال از اون بیشتر بوده و همین باعث شده تا بعضیا به این نتیجه برسن که در نهایت اتریوم از بیت‌کوین جلو خواهد زد. ما در اینجا میتونیم یه مروری داشته باشیم به مهمترین نکاتی که این رقابت رو به نفع بیت‌کوین یا اتریوم تموم میکنه.

البته خیلی از سرمایه‌گذارای قدیمی و گنده بازار معتقدن که فرقی نمیکنه کدوم اینا اول باشن و هر سرمایه‌گذار عاقلی باید هردوی اینا رو در سبد سرمایه‌گذاریش داشته باشه. ولی خب مطمئنن اگه فلیپنینیگ اتفاق بیوفته، اون‌وقت نسبت سرمایه‌ایی که در سبد این آدما به این دو تا اختصاص پیدا کرده، به طور چشمگیری به نفع اتریوم تغییر پیدا میکنه.

ولی قبل از این که بیشتر پیش بریم، یادآوری می‌کنم که این پادکست به هیچ عنوان یه توصیه مالی نیست. و شما باید برای هر تصمیمی نسبت به خرید و فروش یا انتخاب هر ارز، با توجه به اطلاعاتی که از هر ارز دارید خودتون تصمیم بگیرید و با احتیاط قدم بردارید.

مارکت کپ چیه؟

برای شروع بحث یه بار دیگه میگم که فلیپینینگ به مارکت کپ این دو کوین اشاره داره. حالا مارکت کپ چیه؟

مارکت کپ در کریپتو روش محاسبه خاص خودش رو داره که با مارکت کپ در سهام و بورس فرق میکنه. در کریپتو به مجموع ارزش کل کوین‌های مینت یا ضرب شده میگن مارکت کپ. یعنی تعداد کوین‌های در گردش یا عرضه در گردش یه کوین رو در قیمت فعلی همون کوین ضرب میکنیم و حاصلش میشه مارکت کپ اون کوین.

مثلا اگه عرضه در گردش یه کوین به اسم توکن x به تعداد ۱۰۰۰ تا باشه و ارزش هر توکن x یه دلار باشه، اون وقت مارکت کپ توکن x میشه هزار دلار. مارکت کپ یه ترازوی برای اندازه گرفتن سایز یه دارایی رمزارزیه و هر چه مارکت کپ یه دارایی بیشتر باشه میزان نوسان اون هم کمتره. دقیقا به همین دلیله که یه آلتکوین با مارکت کپ کوچیک میتونه در ظرف یه مدت کوتاه ۱۰۰۰ برابر جهش قیمت داشته باشه ولی بیت‌کوین محاله که در یه بازه زمانی کوتاه رشد ۱۰۰۰ برابری داشته باشه.

 آلتکوین‌های کوچیک به علت مارکت کپ کوچیکشون به راحتی توسط یه نهنگ یا چند سرمایه‌گذار خرد پامپ میشن. اما پامپ بیت کوین نیاز به هزاران میلیارد دلار سرمایه داره. همین موضوع باعث میشه تا بیت‌کوین ریسک کمتری داشته باشه و نسبت به یه شت‌کوین‌ها سرمایه‌گذاری مطمئن‌تری باشه.  

چرا مارکت کپ مهمه؟

حالا میرسیم به این سئوال که چرا مارکت کپ مهمه. سرمایه‌گذارا به متریک‌ها و سنجه‌های زیادی نگاه میکنن تا تصمیم بگیرن. قیمت یه توکن خیلی اطلاعات کمی به ما میده. در حالی که مارکت کپ اطلاعات بیشتری بهمون میده.

مارکت کپ به ما نشون میده یه پروژه چقد پتانسیل رشد داره و چه جایگاهی در مقایسه با بقیه کوین‌ها داره.

بیت‌کوین در برابر اتریوم

در حال حاضر اتریوم در حدود ۱۹ درصد از مارکت کپ بازار رو در اختیار داره که میشه مساوی با ۴۷ درصد از مارکت‌کپ بیت‌کوین. یعنی یه کوچولو کمتر از نصف مارکت کپی که بیت‌کوین داره.

اگه این ۴۷ درصد بشه صددرصد، یعنی اتریوم همون قدری مارکت‌کپ داره که بیت‌کوین داره. پس با این شرایط اتریوم باید تقریبا مارکت کپ فعلیش رو دو برابر کنه تا ورق به نفع اون برگرده. البته اگه همزمان مارکت کپ بیت‌کوین هیچ رشدی نکنه.

موفقیت‌های اتریوم

در همین حال نکته جالب اینه که اتریوم همین الان در خیلی از شاخصها و سنجه‌ها از بیت‌کوین جلو زده. این آمارها و شاخص ها باعث میشن تا کفه ترازو به نفع کسایی سنگینی کنه که معتقدن بالاخره اتریوم از بیت کوین جلو میزنه. اتریوم الان در میزان‌ تراکنش‌های آن‌چین، درآمد حاصله از کارمزد تراکنش و مقدار ارزش تسویه شده از طریق بلاک‌چین از بیت‌کوین پیش‌افتاده.

 اما یه شاخص جالب دیگه حجم تراکنش های انجام شده از طریق این دو شبکه است که اگه به نمودارش خوب نگاه کنید متوجه می‌شید زمانایی بوده که پول بیشتری وارد شبکه اتریوم شده و این یه شاخصه که کلی حرف با خودش داره.

البته این همه موفقیت‌های اتریوم نیست: اتریوم از لحاظ تعداد آدرس های فعال و مجموع حجم ترید شده هم از بیت‌کوین جلو افتاده.

ان‌اف‌تی‌ها، دیفای و متاورس

وقتی میگیم اتریوم خیلی خوب جلو اومده و در خیلی از سنجه‌ها جلو افتاده، باید تاثیر حوزه‌های ان‌اف‌تی، دیفای و متاورس رو هم لحاظ کنیم. شاید هیچ کس باورش نمیشد که این حوزه‌ها انقدر در سال ۲۰۲۱ رشد کنن و اگه اینا بخوان همینطور به حرکت صعودیشون ادامه بدن، اون وقت خیلی میتونن به اتریوم کمک کنن تا زودتر از بیت‌کوین جلو برنه.

البته اگه اتریوم بتونه اتریوم دو رو زودتر لانچ کنه و فاصله‌اش از رقبایی مثل کاردانو، سولانا، پولکادات، اولانچ، و تزوس رو حفظ کنه. خیلی از کارشناسا مثل رائول پل (Raoul Pal)، جورین تیمر (Jurrien Timmer)، نایجل گرین (Nigel Green,)، و دن مورهد (Dan Morehead)، معتقدن مسئله فلیپننینگ دیروزود داره ولی سوخت و سوز نداره. یعنی اینا میگن مسئله این نیست که آیا می‌شه یا نمی‌شه، بلکه مسئله اینه که چه زمانی این اتفاق خواهد افتاد.   

وقتی اتریوم ایده بهتری می‌دهد

در حالی که بیت‌کوین برای مدت‌ها به عنوان یه دارایی برای حفظ ارزش مطرح بود، اتریوم یه  برگ برنده تازه رو کرد. همیشه گفته میشد بیت‌کوین ضدتورمیه و به همین دلیل نسبت به اتریوم ارجحیت داره. ولی اتریوم آپگرید EIP-1559 رو در سال ۲۰۲۱ رو کرد. همین موضوع باعث شد تا برای هر تراکنش مقداری توکن اتر سوزانده شه. اینجاست که اتریوم در این آیتم هم از بیت‌کوین جلو میزنه.

آیا بیت‌کوین به همین راحتی بازی رو واگذار میکنه؟

اما این معنیش این نیست که بیت‌کوین به همین راحتی بازی رو واگذار میکنه. بیت‌کوین همچنان برگ برنده‌ها و نقاط قوت خودش رو داره که باعث میشه کار اتریوم برای رقابت سخت تر بشه. بیت‌کوین اولین رمزارزه و خیلی‌ها اصلا از کلمه بیت‌کوین به جای کریپتو استفاده میکنن. به همین علت همچنان سرمایه‌هایی که ترسو تر هستن و به تدریج وارد حوزه کریپتو می‌شن اول فقط ترجیح میدن تا روی بیت‌کوین سرمایه‌گذاری کنن، چون به دنبال گزینه‌ی کم‌ریسک‌تر میرن.  

حرف آخر

باید یادآوری کنم این بحث خیلی مفصل تر از حوصله یه اپیزود از پادکست ماست و بخش‌های زیادی از این بحث نگفته باقی موند. اما یه چیز جالب اینه که واقعا این رقابت مثل یه مسابقه فوتبال مهیجه که میتونیم از دنبال کردنش لذت ببریم. اینکه اتریوم در سال ۲۰۲۲ از بیت‌کوین جلو بزنه، یه گزینه ممکنه ولی به خیلی چیزا بستگی داره. اگه دوست داشتید با کامنت زیر این پست در اینستاگرام یا پلتفرمهای پادگیر بهمون  بگید تا جزئیات بیشتری از این موضوع رو براتون توضیح بدیم.  

خب به پایان این محتوای جالبمون رسیدیم . امیدوارم که با گوش دادن به این اپیزود جواب خیلی از سوالاتتون رو گرفته باشید.

اما قبل از اتمام این قسمت مثل همیشه یاداوری میکنمکه اگه میخواید در مورد کریپتو، بلاک‌چین و انواع تحلیل بیشتر بدونید، حتما به وبلاگ ما به آدرس اکسکوینو دات‌کام اسلش بلاگ سر برنید. ضمنا، اپیزودهای جدید رادیو اکسکوینو رو میتونید در همه پلتفرم‌های پادگیر مثل ناملیک، کست‌باکس و دنبال کنید. با رادیو اکسکوینو همراه بمونید.


همچنین ببینید

ارز دیجیتال پالیگان (Polygon) چیست؟

ارز دیجیتال پالیگان – Polygon با نماد MATIC یکی از محبوب‌ترین رمزارزهای بازار است که …

تحلیل تتر

تحلیل تتر

تحلیل تتر امروز شنبه 7 دی

تحلیل ارز دیجیتال

تحلیل ارز دیجیتال

تحلیل ارز دیجیتال به‌صورت روزانه، در راستای ارائه نمودار، سیگنال و انجام معاملات به‌صورت روزمره …

تحلیل ارز دیجیتال اتریوم

تحلیل اتریوم

بازار خرید و فروش و قیمت ارز دیجیتال با نوسانات زیادی که به همراه دارد …

    اطلاعات شما با موفقیت دریافت شد.
    کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.