پنج‌شنبه 13 اردیبهشت 1403
استکس

اپیزود 197 – پروژه‌ایی بزرگ که قراره بیت‌کوین رو متحول کنه

در جدیدترین اپیزود از رادیو اکسکوینو درباره پروژه‌ای به نام استکس (Stacks) صحبت می‌کنیم که قبلا اسمش بلاک‌استک بوده و چیز زیادی از لانچ یا راه‌اندازی شبکه اصلی اون نمی‌گذره. دوست دارید کوین STX رو به اکسکوینو اضافه کنیم؟

پادکست امشب رو بشنوید :

امروز میخوایم راجع به پروژه‌ایی صحبت کنیم که در صرافی اکسکوینو قابل خرید و فروش نیست. اما انقدر این پروژه بزرگه و پتانسیل رشد داره که اگه شما در اینستاگراممون به اندازه کافی بهش رای بدین حتما اونو به پلتفرم جامعمون اضافه خواهیم کرد. ما الان بیش از ۸۰ پروژه خوب رو در اکسکوینو داریم و قصد داریم در پاسخ به استقبال خوب کاربرامون اونا را ظرف چند ماه آینده تا ۱۳۰ توکن افزایش بدیم. عالیه؟ نه؟ اکسکوینوهه دیگه. همیشه در حال پیشرفت و همیشه به فکر کاربرای خوبش. برای شناخت بیشتر این پروژه با ادامه این پادکست همراه باشید .

اکسکوینویی‌ها سلام. عصر یکشنبه 1 اسفند ماهتون بخیر . من ساحل اختری هستم و همراه شمام با اپیزود 197 از رادیو اکسکوینو

پروژه‌ایی که امروز میخوام براتون توضیحش بدم الان اسمش استکس هست ولی قبلا اسمش بلاک‌استک بوده و چیز زیادی از لانچ یا راه‌اندازی مین‌نت یا شبکه اصلی اون نمیگذره. این بلاک‌چین در ژانویه ۲۰۲۱ لانچ شد و توکن بومی اون اس‌تی‌ایکس (STX) هست.

استکس الگوریتم اجماع جالب و منحصر به فرد خودشو داره. الگوریتم اجماع استکس اثبات انتقال نام داره و با نماد پی‌او‌ایکس (PoX) نشون داده میشه. اما چرا میگیم این پروژه خیلی بزرگه، منحصر به فرده و پتانسیل بالایی داره؟ خب باید تا پایان این اپیزود با ما همراه باشید.

تاریخچه استکس

ببیند این که میگیم مین‌نت بلاک‌چین استکس دو در ژانویه ۲۰۲۱ لانچ شد به این معنی نیست که این پروژه یه شبه در ژانویه ۲۰۲۱ لانچ شده. بلکه هر پروژه‌ایی قبل از اینکه لانچ بشه مراحل زیادی رو طی میکنه.

داستان استکس هم از سال 2013 و از دپارتمان علوم کامپیوتر دانشگاه پرینستون (Princeton) شروع شد.

دونستن این نکته خیلی مهمه. چون نشون میده استکس یه پروژه پدرومادر داره  و فاندای خوبی داره.

در سال ۲۰۱۴، رایان شی (Ryan Shea) و مونیب علی (Muneeb Ali)، بنیانگذارای مشترک استکس با کمک وای‌کامبینیتور یا شتاب‌دهنده وای (Y Combinator) گروهی از دانشمندان کامپیوتر دیگه رو از پرینستون برای تحقیق و توسعه استخدام کردن.

این دانشمندا و دانشگاهها مدام در حال افزایش بوده و همین الان علاوه بر محققایی که از سراسر جهان دارن با این پروژه همکاری میکنن، پژو‌هشگرای برجسته‌ایی از دانشگاه‌های ام‌آي‌تی (MIT)، پرینستون و استنفورد (Stanford) هم دارن روش کار میکنن.

این پادکست رو در پلتفرم های پادگیر گوش کنید :

چرا این پروژه منحصر به فرده؟

این پروژه سنگ خیلی بزرگی رو برداشته. این پروژه میگه همه کاربرای دنیای کریپتو قبول دارن که بیت‌کوین بهترین وسیله برای حفظ ارزش داراییه. یه به عبارتی همه میگن دیگه بیت‌کوین جای طلا رو به عنوان ابزار ذخیره ارزش گرفته.

اما از اون طرف بیت‌کوین فقط محدود به همینه و پیشرفت‌های دیگه دنیای کریپتو مثل حوزه دیفای دارن روی بلاک‌چین‌های دیگه مثل اتریوم، کازموس، تزوس و کاردانو دنبال میشن. استکس میخواد دیفای، قرارداد هوشمند و دپس یا همون اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز رو هم به بیت‌کوین بیاره.

مزیت‌های دیگه استکس چی هستن؟

اما این تنها مزیت استکس نیست.

استکس یه ویژگی جذاب و فوق‌العاده وسوسه‌کننده دیگه هم داره. استکس تنها پلتفرمیه که به کاربرا اجازه میده تا بدون تجهیزات ماینینگ، بیت‌کوین به دست بیارن. یعنی کافیه شما تعدادی توکن استکس بخرید و در این پلتفرم استک کنید. شاید براتون سوال باشه که این همون استیکه ؟

نه این یه فیچر خاص و منحصر به فرد بلاک‌چین استکس هست. شما توکن‌های استکس‌تون رو قفل می‌کنید ولی بیت‌کوین پاداش میگیرید. خیلی جذابه نه؟

خود توکن استکس مثل توکن اتر که سوخته بلاک‌چین اتریوم هست سوخت یا گس بلاک‌چین استکس هست و خود این موضوع یعنی خیلی اتفاق بزرگی قراره بیوفته. استکس میخواد از اعتبار و امنیت بیت‌کوین استفاده کنه و همون کاربرد‌هایی رو به کاربر ارائه بده که اتریوم الان داره ارائه میده. از توکن استکس میشه برای انتشار قراردادهای هوشمند جدید در بلاک‌چین، پرداخت هزینه تراکنش‌ها و ثبت دارایی های دیجیتال استفاده کرد.

البته اینهایی که گفتیم بخش کوچیکی از جزئیات این پروژه هست و برای پی‌ بردن به جزئیات بیشتر باید به مقاله مفصلی که در این زمینه در وبلاگمون منتشر کردیم مراجعه کنید. چون استکس یه راه حل لایه اول برای ارتقای مقیاس پذیری و توسعه بیت‌کوین هست.

پایان

خب به پایان این اپیزود رسیدیم اما می خوام قبل از اتمام یه نکته طلایی بهتون بگم. که تنها  10  روز تا پایان کمپین کولاک جوایز اکسکوینو باقی مونده که فکر میکنم زمان خوبی باشه برای ورود. اگه عجله کنید و الان به موجودی رمزارزیتون در اکسکوینو اضافه کنید میتونید با امتیاز بیشتری وارد قرعه کشی ۵ اتریوم و ۱۵ گوشی آیفون ۱۳ مون بشید.

 فقط یادآوری می‌کنم امتیاز به کسایی تعلق میگیره که موجودی ‌های رمزارزی شون رو افزایش بدن و این امتیاز گیری شامل افزایش موجودی ریالی نمیشه. یعنی موجودی هر رمزارزی، مثلا تتر، اتریوم یا ترون رو در اکانت اکسکوینویی‌تون افزایش بدین، با هر ده دلار افزایش از روز اضافه شدن موجودیتون تا پایان جشنواره هر روز یه امتیاز میگیرید. به عبارت دیگه اگه به جای ده دلار، همین امشب قبل ساعت دوازده به موجودی رمزارزیتون اضافه کنید شما بابت همین افزایش موجودی 000/10  شانس در قرعه‌کشیمون میشید.

بازهم میگم در این قرعه کشی اصلا مهم نیست تا الان چقدر در اکسکوینو موجودی داشتین، بلکه افزایش موجودیه که به شما شانس ورود به قرعه کشی رو میده.

خب دوستان ممنون از همراهیتون در این اپیزود از رادیو اکسکوینو. قبل از اتمام هم یه چیزی رو مثل همیشه یادآوری کنم: اگه میخواید در مورد کریپتو، بلاک‌چین و انواع تحلیل بیشتر بدونید، حتما به وبلاگ ما به آدرس اکسکوینو دات‌کام اسلش بلاگ سر برنید. ضمنا، اپیزودهای جدید رادیو اکسکوینو رو میتونید در همه پلتفرم‌های پادگیر مثل ناملیک و کست‌باکس دنبال کنید.

همچنین ببینید

ارز دیجیتال پالیگان (Polygon) چیست؟

ارز دیجیتال پالیگان – Polygon با نماد MATIC یکی از محبوب‌ترین رمزارزهای بازار است که …

تحلیل ارز دیجیتال

تحلیل ارز دیجیتال

تحلیل ارز دیجیتال به‌صورت روزانه، در راستای ارائه نمودار، سیگنال و انجام معاملات به‌صورت روزمره …

تحلیل ارز دیجیتال اتریوم

تحلیل اتریوم

بازار خرید و فروش و قیمت ارز دیجیتال با نوسانات زیادی که به همراه دارد …

تحلیل تتر

تحلیل تتر

تحلیل تتر امروز شنبه 7 دی

    اطلاعات شما با موفقیت دریافت شد.
    کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.