سه‌شنبه 11 اردیبهشت 1403

میم کوین چیست؟ + معرفی بهترین میم کوین ها در بازار

برای اولین بار، با راه‌اندازی دوج‌کوین در سال ۲۰۱۳ مفهوم میم کوین‌ها شکل گرفت. میم کوین‌ها عمدتا به منظور تمسخر سایر رمزارزها ایجاد شدند. این توکن‌ها با اینکه با هدف شوخی راه‌اندازی شدند، به مرور پس از حمایت افراد مطرح، محبوبیت قابل توجهی کسب کردند. از محبوب‌ترین رمزارزها در حال حاضر، دوج‌کوین و شیبا اینو هستند.

فهرست مطالب با دسترسی سریع

میم کوین چیست؟

نام بیت‌کوین Bitcoin ممکن است برای بسیاری از افراد آشنا باشد اما دوج‌کوین Dogecoin و شیبا اینو Shiba Inu چطور؟ میم کوین‌ها Meme Coins در دنیای ارزهای دیجیتال، به شکل روزافزون در حال کسب محبوبیت هستند، اما اگر فردی قصد سرمایه‌گذاری در میم کوین‌ها را دارد باید در مورد آن‌ها اطلاعات کافی کسب کند.

این موضوع برای بسیاری از افراد سراسر جهان روشن است که بیت‌کوین تنها رمزارز موجود نیست. رمزارزهایی که مبتنی بر میم هستند، در طول سال‌ها طرفداران زیادی پیدا کرده‌اند. امروزه اغلب میم کوین‌ها اگرچه به عنوان یک شوخی ایجاد می‌شوند اما به تدریج می‌توانند محبوبیت و طرفداران زیادی پیدا کنند و به جریان اصلی بپیوندند.

به عنوان مثال، دوج‌کوین پیش از اصلاح قیمتی، در ماه می ۲۰۲۱ رشد قابل توجهی تجربه کرد و طبق داده‌های کوین‌مارکت‌کپ، در حال حاضر در رتبه دهم بازار قرار دارد. با این حال، میم کوین‌ها ارزش بالایی ندارند و معمولا قیمت آن‌ها کمتر از یک دلار است.

بنابراین، آیا میم کوین‌ها را باید جدی گرفت؟ در ادامه، مواردی ذکر می‌شود که پیش از سرمایه‌گذاری در میم کوین‌ها باید آن‌ها را بدانید.

در حالی که بیت‌کوین سال‌ها موضوع گفتگو بین سرمایه‌گذاران و عموم مردم بوده است، میم کوین‌ها تنها در یکی دو سال گذشته وارد جریان اصلی شده‌اند. به طور خلاصه، میم کوین‌ها رمزارزهایی هستند که از میم‌ها و جوک‌های اینترنتی الهام گرفته شده‌اند. به عنوان مثال، دوج‌کوین از یک عکس پربیننده سگی از نژاد شیبا اینو الهام گرفته شده است. این رمزارزها اغلب قرار نیست که جدی گرفته شوند اما با خرید گسترده اعضای جامعه، فراگیر می‌شوند.

بر اساس گزارش کوین‌مارکت‌کپ CoinMarketCap، در حال حاضر بیش از ۲۰۰ میم کوین وجود دارد که دوج‌کوین و شیبا اینو، از محبوب‌ترین آن‌ها به شمار می‎روند.

یک میم کوین به محض اینکه محبوبیت پیدا می‌کند و ارزش آن افزایش می‌یابد، سرمایه‌گذاران خرد نیز به خرید آن روی می‌آورند و باعث رشد بیشتر آن می‌شوند.

بحث میم کوین‌ها در اوایل سال ۲۰۲۱ داغ شد؛ زمانی که افراد مشهوری مانند ایلان ماسک Elon Musk، مارک کوبان Mark Cuban و اسنوپ داگ Snoop Dogg از دوج‌کوین حمایت کردند و تنها در طول ۲۴ ساعت باعث رشد ۸۰۰ درصدی آن شدند. از آن زمان نیز، پس از هر توییت ایلان ماسک در مورد دوج‌کوین، این میم کوین شاهد افزایش قیمت بوده است.

میم کوین چیست؟
میم کوین چیست؟

همچنین لازم به ذکر است که میم کوین‌ها عرضه بسیار بالا یا نامحدودی دارند. برخلاف بیت‌کوین که طراحی آن به این صورت بوده که تنها ۲۱ میلیون باشد، عرضه میم کوین‌ها اغلب به میلیاردها واحد می‌رسد.

از طرفی، میم کوین‌ها معمولا دارای مکانیزم توکن‌سوزی یا از گردش خارج کردن تعدادی از آن‌ها از گردش نیستند، بنابراین تعداد آن‌ها به صورت مداوم افزایش می‌یابد. از این رو، ارزش هر واحد از آن‌ها معمولا بسیار پایین است.

تاریخچه میم کوین‌ها

کلمه میم کوین از دو بخش تشکیل شده است. کلمه میم به معنای یک آیتم فرهنگی (مانند یک تصویر، ویدیو یا عبارت) استفاده می‌شود که به طور گسترده در اینترنت پخش شده است و به عنوان یک شوخی مورد استفاده به کار گرفته می‌شود.

اصطلاح میم کوین برای اولین بار در سال ۲۰۱۳ استفاده شده است. این اصطلاح در ابتدا برای دوج‌کوین، یک ارز دیجیتال مبتنی بر میم دوج به کار رفت. دوج‌کوین به عنوان یک شوخی برای به تمسخر گرفتن سایر رمزارزها مانند بیت‌کوین ایجاد شد. با این حال، دوج‌کوین از آن زمان شاهد افزایش قیمت و محبوبیت بوده و در مقاطعی رشد قابل توجهی را تجربه کرده است.

تاریخچه میم کوین‌ها
تاریخچه میم کوین‌ها

به دنبال افزایش محبوبیت دوج‌کوین و سهولت ایجاد چنین توکن‌هایی، میم کوین‌های دیگری نیز وارد بازار شدند که یکی از معروف‌ترین آن‌ها در حال حاضر شیبا اینو است.

دلیل محبوبیت میم کوین‌ها

مولفه ارزان بودن قیمت، یکی از دلایل محبوبیت میم کوین‌ها به شمار می‌رود زیرا افراد می‌توانند تعداد زیادی از آن‌ها را به سرعت خریداری کنند.

همچنین به لطف توسعه نرم‌افزارها، اکنون تقریبا هر فردی می‌تواند یک میم‌ کوین بسازد. با حداقل تلاش، می‌توان یک موضوع روز را به میم کوین تبدیل کرد.

میم کوین‌ها چگونه کار می‌کنند؟

در حالی که ممکن است میم کوین‌ها منشا متفاوتی نسبت به سایر رمزارزها داشته باشند اما عملکرد آن‌ها کاملا مشابه است. میم کوین‌ها و سایر ارزهای دیجیتال به جای اینکه شکلی قانونی از یک ارز باشند، دارایی‌هایی هستند که مشابه سهام و سایر سرمایه‌گذاری‌ها عمل می‌کنند.

این ارزهای دیجیتال با استفاده از فناوری بلاک‌چین که یک دفتر کل دیجیتال غیرمتمرکز بوده است و سوابق تراکنش‌ها را نگهداری می‌کند، کار می‌کنند.

مانند سایر ارزهای دیجیتال، برخی از میم کوین‌ها از طریق فرآیندی به نام ماینینگ ایجاد می‌شوند. به عنوان مثال، دوج‌کوین توسط افراد یا گروه‌هایی استخراج می‌شود که فرمول‌های پیچیده ریاضی و جبری را حل می‌کنند. افرادی که موفق می‌شوند بلاک‌های جدید استخراج کنند، معمولا به عنوان پاداش، رمزارز دریافت می‌کنند.

چگونه می‌توان میم کوین خرید؟

مانند سایر ارزهای دیجیتال، می‌توان از صرافی‌های رمزارز، میم کوین خریداری کرد. برای شروع، یک صرافی ارز دیجیتال انتخاب کنید و یک حساب کاربری بسازید. اگر قصد دارید روی میم کوین خاصی سرمایه‌گذاری کنید، ابتدا باید بررسی کنید که صرافی مورد نظر، آن میم کوین را دارد یا خیر.

پس از انتخاب و ثبت نام در صرافی، می‌توان به راحتی میم کوین را خریداری کرد. بسته به صرافی، شما می‌توانید با موجودی حساب خود یا با سایر ارزهای دیجیتال، میم کوین خریداری کنید.

با توجه به تحریم‌ها که برای کاربران ایرانی مشکلاتی را برای خرید و فروش رمزارزها ایجاد کرده است، شما می‌توانید برای خرید میم کوین‌های مورد نظر خود از جمله دوج‌کوین، شیبا اینو، بیبی‌دوج، دوج ایلان مارس و غیره، به صرافی ارز دیجیتال اکسکوینو مراجعه کنید.

چگونه می‌توان میم کوین خرید؟
چگونه می‌توان میم کوین خرید؟

برای خرید میم کوین‌ها چه نکاتی را باید در نظر گرفت؟

  • استخر نقدینگی میم کوین را بررسی کنید
  • مطمئن باشید که فرد یا نهاد معتبری پشت پروژه باشد
  • به این موضوع دقت کنید که توسعه‌دهندگان چه میزان از توکن را نگه می‌دارند. در حالت ایده‌آل، هیچ فرد یا سازمانی نباید بیش از ۵ درصد از کل عرضه توکن را در اختیار داشته باشد
  • وایت‌پیپر توکن باید به درستی بررسی شود و دارای اشکال و ابهام نباشد

با در نظر گرفتن این موارد و انجام بررسی‌های لازم، افراد می‌توانند ریسک‌های سرمایه‌گذاری خود را به حداقل برسانند و به موفقیت دست یابند.

بهترین میم کوین‌ها در سال ۲۰۲۲ کدامند؟

در ادامه، طبق آمار کوین‌مارکت‌کپ، به معرفی برترین میم کوین‌های بازار در سال ۲۰۲۲ با توجه به ارزش بازار آن‌ها پرداخته می‌شود:

دوج‌کوین DOGE

در حال حاضر، دوج‌کوین یکی از محبوب‌ترین میم کوین‌ها به شمار می‌رود که در سال ۲۰۱۳ توسط مهندسان نرم افزار، بیلی مارکوس Billy Marcus و جکسون پالمر Jackson Palmer ایجاد شد. این میم کوین در آوریل ۲۰۲۱ با ارزش بازار ۵۰ میلیارد دلاری خود به فهرست ۱۰ رمزارز برتر صعود کرد.

دوج‌کوین
دوج‌کوین

لازم به ذکر است که عرضه و تقاضا، به دارایی‌ها ارزش می‌دهد که این موضوع برای دوج‌کوین نیز صادق بود. تقاضا برای دوج‌کوین در ماه‌های ابتدایی سال ۲۰۲۱ به میزان قابل توجهی افزایش یافت. در این بازه زمانی، به لطف همکاری دوج‌کوین و ردیت Reddit و همچنین توییت‌های افراد مطرحی همچون ایلان ماسک، ارزش آن ۷ هزار درصد افزایش یافت.

شیبااینو SHIB

شیبا اینو یک آلت‌کوین اتریوم ERC-20 است که اغلب به عنوان جایگزینی برای دوج‌کوین در نظر گرفته می‌شود و حامیان آن نام “قاتل دوج‌کوین” را روی شیبا اینو گذاشته‌اند.

شیبااینو
شیبااینو

شیبا اینو در آگوست ۲۰۲۰ توسط یک فرد/گروه ناشناس به نام ریوشی Ryoshi راه‌اندازی شد. در وایت‌پیپر آن، رایوشی ادعا کرد که ساخت شیبا اینو در اکوسیستم اتریوم، به دلیل ماهیت پایدار و ایمن آن، به این میم کوین اجازه می‌دهد تا غیرمتمرکز باقی بماند.

طبق گزارش کوین‌مارکت‌کپ، شیبا اینو در حال حاضر در جایگاه ۱۶ بازار رمزارزها از نظر ارزش بازار قرار دارد. شیبا اینو در مجموع بیش از ۵۴۹ تریلیون توکن در گردش داشته و حداکثر محدودیتی ندارد.

دوج ایلان مارس ELON

دوج‌ ایلان مارس نیز یکی از میم کوین‌های با نماد دوج بوده که در ۲۳ آوریل ۲۰۲۱ عرضه شد. گروه توسعه‌دهنده دوج ایلان مارس، نیمی از عرضه توکن خود را پس از تبلیغات شیبا اینو، برای یکی از بنیان‌گذاران اتریوم، ویتالیک بوترین Vitalik Buterin، ارسال کرد.

بوترین حدود ۴۳ درصد از این توکن‌ها را به بنیاد متوسلا Methuselah Foundation اهدا کرد. در ماه می ۲۰۲۱، این بنیاد متعهد شد که دوج‌ ایلان مارس خود را حداقل به مدت یک سال به منظور افزایش ارزش بلندمدت این توکن نفروشد.

دوج ایلان مارس
دوج ایلان مارس

دوج‌ ایلان مارس در حال حاضر در جایگاه ۱۲۹ از نظر ارزش بازار قرار دارد. دوج‌ ایلان مارس دارای مجموع عرضه ۵۵۱,۱۷۴,۰۲۱,۷۸۴,۱۴۷ توکن در گردش و حداکثر عرضه یک کوادریلیون است.

مونا کوین MONA

مونا کوین در سال ۲۰۱۴ توسط یک شخصیت ناشناس به نام “Mr.Watanabe” راه‌اندازی شد. این توکن، یک دارایی رمزارزی است که عمدتا در ژاپن استفاده می‌شود و کدهای بلاک‌چین مبتنی بر لایت‌کوین را به کار می‌گیرد.

مونا کوین MONA
مونا کوین MONA

مونا کوین در حال حاضر در رتبه ۴۷۱ از نظر ارزش بازار قرار دارد. مونا کوین در مجموع ۶۵,۷۲۹,۶۷۵ توکن در گردش و حداکثر عرضه ۱۰۵,۱۲۰,۰۰۰ توکن دارد.

شیبا پریدیتور Shiba Predator (QOM)

شیبا پریدیتور توکنی مبتنی بر ERC-20 بوده و بر بستر اتریوم ساخته شده است. با این حال، تیم توسعه‌دهنده آن ناشناس است.

شیبا پریدیتور
شیبا پریدیتور

شیبا پریدیتور یک میم کوین است که در جایگاه ۴۰۶ از نظر ارزش بازار قرار دارد. این میم کوین دارای عرضه کل ۵۹۹,۹۸۶,۹۹۹,۹۹۹,۹۹۹ توکن در گردش و حداکثر عرضه یک کوینتیلیون است.

ساموید کوین Samoyedcoin (SAMO)

ساموید کوین، یک میم کوین سولانا است که صرفا ساخته شده تا در اختیار این کامیونیتی قرار گیرد. نماد و نام این میم کوین از یک نژاد سگ در آسیای شرقی با نام ساموید الهام گرفته شده است. نام ساموید کوین با هدف ادای احترام به بنیان‌گذار سولانا Solana، آناتولی یاکوونکو Anatoly Yakovenko که یک ساموید نیز دارد، انتخاب شد.

ساموید کوین
ساموید کوین

ساموید کوین در حال حاضر در رتبه ۶۲۷ از نظر ارزش بازار قرار دارد. این میم کوین دارای عرضه کلی ۳,۴۹۰,۲۶۷,۹۶۸ توکن در گردش و حداکثر عرضه ۹,۲۳۸,۴۷۷,۴۲۹ توکن است.

دوج‌دش DOGEDASH

دوج‌دش
دوج‌دش

دوج‌دش نیز میم کوینی است که در جایگاه ۸۸۴ از نظر ارزش بازار قرار دارد. دوج‌دش دارای عرضه کل ۵۴,۰۴۶,۸۸۲,۵۱۰ توکن در گردش و حداکثر عرضه یک میلیارد است.

بیبی دوج BABYDOGE

بیبی دوج نیز یک میم کوین بوده که در سال ۲۰۲۱ راه‌اندازی شد. میزان عرضه این میم کوین در ابتدا ۴۲۰ کوادریلیون توکن و اولین قیمت ثبت شده آن تنها ۰.۰۰۰۰۰۰۰۰۰۱۷۵ دلار بود. این توکن برای افراد عادی ایجاد شد و هدف آن کمک به سگ‌های نیازمند بوده است.

بیبی دوج
بیبی دوج

تیم پشت آن به چندین موسسه خیریه حیوانات کمک مالی کرده و توکنی موفق بوده و در مقطعی بازدهی بیش از ۳ هزار و ۵۰۰ درصد را به ثبت رسانده است. این میم کوین در حال حاضر در رتبه ۲۳۲ از نظر ارزش بازار قرار دارد.

کیف پول‌ میم کوین‌ها

به طور کلی، کیف پول‌های مختلفی برای رمزارزها از جمله میم کوین‌ها وجود دارد. کیف پول‌ها به دو دسته سخت‌افزاری و نرم‌افزاری (سرد و گرم) تقسیم می‌شوند.

این دو نوع کیف پول نیز دسته‌بندی‌های مختلفی دارند. کیف پول‌های موبایلی، کامپیوتری و تحت وب، از جمله کیف پول‌های نرم‌افزاری به شمار می‌روند. کیف پول‌های نرم‌افزاری به اینترنت متصل هستند که از این رو ریسک هک شدن را بالا می‌برد، اما با این حال، برای افرادی که قصد مبادلات در بازار رمزارزها را دارند، گزینه‌ای آسان و در دسترس به شمار می‌روند.

اما کیف پول‌های سخت افزاری از آنجا که به اینترنت متصل نمی‌شوند، ریسک بسیار کمتری برای هولدرهای خود داشته و از امنیت بالایی برخوردارند.

میم کوین‌ها نیز توسط کیف پول‌های مختلفی پشتیبانی می‌شوند. با این حال در ابتدا باید دید که میم کوین مورد نظر را کدام کیف پول پشتیبانی می‌کند.

به عنوان مثال، دوج‌کوین توسط کیف‌پول‌هایی مانند لجر نانو اس Ledger Nano s، تروز Trezor، تراست والت Trust Wallet، اکسودوس Exodus، اتمیک والت Atomic Wallet، کوینومی Coinomi ، گواردا والت Guarda و جکس Jaxx پشتیبانی می‌شود.

با این حال، افراد با توجه به هدف خود از خرید و مدت‌زمان نگهداری میم کوین‌ها، باید کیف پول مناسب را با بررسی و آگاهی کافی انتخاب کنند.

ریسک‌های سرمایه‌گذاری در میم کوین‌ها

از آنجا که میم کوین‌ها تا حد زیادی به احساسات جامعه و تاثیرات بیرونی مانند توییت افراد مشهور وابسته هستند، قیمت آن‌ها هم بسیار پرنوسان است. این بدان معناست در حالی که ارزش یک میم کوین می‌تواند به میزان قابل توجهی افزایش یابد، به همان اندازه این احتمال وجود دارد که به سرعت سقوط کند و تمام ارزش خود را از دست بدهد.

برخی افراد نیز به منظور کلاهبرداری از مردم، رمزارزهایی را ایجاد می‌کنند. به عنوان مثال، به دنبال محبوبیت سریال کره‌ای اسکویید گیم، توکنی با همین نام راه‌اندازی و عرضه شد که قیمت هر توکن تا ۲ هزار دلار هم افزایش یافت. اما توسعه‌دهندگان این پروژه که کلاهبردار بودند، به یک باره توکن‌های خود را فروختند و با پول مردم فرار کردند که در نتیجه ارزش این توکن نیز به صفر رسید.

نمودار قیمتی توکن اسکویید گیم
نمودار قیمتی توکن اسکویید گیم

بسیاری از میم کوین‌ها نیز توسط تکنولوژی مشابه با رمزارزهایی مانند بیت‌کوین پشتیبانی نمی‌شوند و همچنین اکوسیستم ثابتی برای حمایت از آن‌ها وجود ندارد. از میان میم کوین‌هایی که در حال حاضر محبوب هستند، تنها دو مورد از آن‌ها از بلاک‌چین‌های آزمایش شده استفاده می‌کنند: پروتکل دوج‌کوین مبتنی بر لایت‌کوین بوده و شیبا اینو بر بستر اتریوم ساخته شده است.

همچنین بسیاری از میم کوین‌ها نیز در خارج از دنیای رمزارزها بی‌ارزش هستند. به عنوان مثال، سیف مون SafeMoon توسط هیچ فرد یا نهادی به عنوان وجه پرداختی برای خرید کالا یا خدمات پذیرفته نمی‌شود.

پذیرش میم کوین‌ها به عنوان وجه پرداختی

تا کنون چندین کسب و کار با پیوستن به جریان اصلی، پذیرش میم کوین‌ها به عنوان وجه پرداختی برای خرید کالاها و خدمات را آغاز کرده‌اند. با علاقه‌ای که ایلان ماسک به دوج‌کوین نشان داده، شرکت خودروسازی تسلا پذیرش این میم کوین برای خرید محصولات را آغاز کرده است.

اما ماسک تنها فردی نبود که کسب و کار خود را به این سمت سوق داد. گیم‌استاپ GameStop، نیواگ Newegg و نوردستروم Nordstrom نیز پذیرش میم کوین‌هایی مانند دوج‌کوین و شیبا اینو را آغاز کرده‌اند.

پذیرش میم کوین‌ها به عنوان وجه پرداختی
پذیرش میم کوین‌ها به عنوان وجه پرداختی

آینده میم کوین‌ها

نمی‌توان از این واقعیت چشم‌پوشی کرد که اگر فردی در مارس ۲۰۲۱ به اندازه یک دلار در شیبا اینو سرمایه‌گذاری کرده بود، هفت ماه بعد می‌توانست ۸ هزار دلار به دست بیاورد. اما با این حال، باید در نظر گرفت همانطور که رمزارزها می‌توانند سرمایه‌گذاران خود را یک شبه پولدار کنند، همچنین می‌توانند در یک چشم به هم زدن تمام ارزش خود را از دست دهند.

با در نظر گرفتن ماهیت میم کوین‌ها، بعید به نظر می‌رسد که تا چند سال آینده تعداد زیادی از آن‌ها دوام بیاورند و احتمالا ارزش بسیاری از آن‌ها به صفر برسد. نمی‌توان انتظار داشت که میم کوین‌ها پذیرش گسترده‌ای همچون بیت‌کوین و اتریوم به دست آورند.

سخن نهایی

در حالی که شاید بتوان با سرمایه‌گذاری در میم کوین‌ها سود قابل توجهی کسب کرد، نمی‌توان به آن‌ها اطمینان کافی داشت. این رمزارزها نسبت به همتایان خود بی‌ثبات‌تر هستند و می‌توانند یک شبه به کلی ارزش خود را از دست بدهند.

مانند هر سرمایه‌گذاری مالی دیگری، لازم است افراد پیش از خرید میم کوین‌ها به اندازه کافی تحقیق کنند. اگر یک میم کوین، پیشینه‌ای ندارد یا پیدا کردن اطلاعات کافی  در مورد آن سخت است، باید مراقب باشید.

عدم وجود وایت‌پیپر whitepaper یا وایت‌پیپر پر از اشتباهات تایپی و ادعاهای مبهم و همچنین نبودن اکوسیستم پایدار، می‌تواند یک نشانه هشدار دهنده باشد.

با این حال، با توجه به ارزان بودن میم کوین‌ها، افراد می‌توانند مقدار کمی از سرمایه خود را به آن اختصاص دهند. اما باید در نظر داشت که به کلی تنها مبلغی را باید نه تنها برای خرید میم کوین، بلکه برای هر رمزارز دیگری سرمایه‌گذاری کرد که در صورت از دست رفتن آن، اختلالی در زندگی فرد ایجاد نشود.

همچنین ببینید

ارز دیجیتال پالیگان (Polygon) چیست؟

ارز دیجیتال پالیگان – Polygon با نماد MATIC یکی از محبوب‌ترین رمزارزهای بازار است که …

تحلیل تتر

تحلیل تتر

تحلیل تتر امروز شنبه 7 دی

تحلیل ارز دیجیتال

تحلیل ارز دیجیتال

تحلیل ارز دیجیتال به‌صورت روزانه، در راستای ارائه نمودار، سیگنال و انجام معاملات به‌صورت روزمره …

تحلیل ارز دیجیتال اتریوم

تحلیل اتریوم

بازار خرید و فروش و قیمت ارز دیجیتال با نوسانات زیادی که به همراه دارد …

    اطلاعات شما با موفقیت دریافت شد.
    کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.