آموزش ارز دیجیتال

انقلابی جدید در اینترنت اشیا ؛ ادغام تاریخی با بلاک چین (قسمت دوم)

اگر ما به کالا­های در ارتباط با مشتری (End User) نگاه کنیم، محصولاتی مانند دستگاه­‌های مطبوع هوا، اجزا می‌­توانند برای جمع آوری اطلاعات سلامت دستگاه و دمای لحظه­‌ای، داخل دستگاه، درون‌­سازی شوند. داده‌­ها به صورت ادامه دار دانلود شده و توسط شبکه IoT تحلیل شوند. سپس در صورت بروز مشکل، پشتیبان مشتری می‌تواند حتی پیش از آن که خریدار از مشکل باخبر شود، برای تعمیرات اقدامات لازمه را به عمل آورد.

موارد نظیر این، بی­نهایت اند، و می‌­توانند حتی در موارد جدی­‌تر مانند دستگاه‌­های پزشکی برای بیماران تا محیط زیستی برای جلوگیری از بیابان­‌زایی جنگل­‌ها در سراسر جهان مورد استفاده قرار گیرند.

اینترنت اشیا و مشکلاتش

اما مسئله اینجاست که شبکه­‌های اینترنت اشیا خیلی عالی نیستند، زیرا دستگاه­‌ها دائما در حال به اشتراک گذاری اطلاعات مهم هستند که ارتباط از طریق بستر صورت می­‌پذیرد. این مسئله با تمامی مزیت­‌هایی که دارد، ممکن است دست هکر­ها را برای سرقت یا تغییر اطلاعات باز بگذارد. بنابراین امنیت و حریم خصوصی در اینجا اهمیت بالایی پیدا می­‌کند. برخی از حملات نامشهور اینترنت اشیا بر می‌­گردد به Mirai Botnet DDoS که سرویس اینترنت خلیج شرقی آمریکا و برنامه‌­هایی مانند توییتر، نت فلیکس و ردیت را تحت تاثیر قرار داد.

همچنین در یک هک سازمان یافته، هکر­ها می‌­خواستند با ایجاد خطرپذیری در IoT کنترل بخش­‌های حیاتی همانند خودرو­های هوشمند را تحت تاثیر قرار دهند. این مسئله خنثی شده و با دستور FDA، تعداد 500.000 دستگاه اینترنت اشیاء برای رفع حلقه­‌های امنیتی که به هکر­ها امکان سرقت اطلاعات را از دستگاه­‌های پزشکی درون سازی شده بیماران می‌­داد، رفع نمایند.

اینترنت اشیا و فناوری بلاک چین

فناوری بلاک چین و IoT

همانطور که می‌­دانیم، بلاک چین یک سیستم رمزگذاری ایمن است که با پخش لجر­های استخراج شده به کاربران امکان انتقال پول و ارسال تراکنش­‌ها را از طریق بیت کوین، اتریوم و دیگر رمزارز­ها می­‌دهد.

سیستم‌­های سنتی IoT وابسته به یک معماری متمرکز بودند، داده‌­ها از طریق دستگاه­‌ها به یک فضای ابری ارسال می­‌شد و پس از تجزیه و تحلیل مجددا به دستگاه ارسال می­‌شد. اما در سال­‌های اخیر با افزایش چشمگیر تعداد این دستگاه­‌ها، ساختمان متمرکز داده مقیاس دهی پایینی داشته و میلیارد­ها نقطه ضعف، کاهش سرعت و هزینه بالایی را داشته است.

قرارداد­های هوشمند در شبکه بلاک چین به دستگاه­‌ها اجازه خواهد داد تا به صورت ایمن و خودکار ناشناس (Autonomously) با ایجاد قراردادهایی که تنها با توافق طرفین امکان ایجاد دارند به عملکرد صحیح و ایمن بپردازند. نه تنها این مسئله امکان اتوماسیون بزرگتری را خواهد داد، بلکه مقیاس‌­دهی و انتقال ارزان­‌تر را به علت حذف شدن شخص ثالث فراهم خواهد آورد. مزیت دیگر این ست که افراد نیز می‌­توانند این قرارداد­ها را تائید نمایند و از اطلاعات مفید آن استفاده کنند. اطلاعات به صورت غیرمتمرکز و رمزگذاری ایمن شبکه به اشتراک گذاشته شده و به معنای دشوارشدن شکست شکست امنیتی سامانه از مبدا تا مقصد خواهد بود.

نتیجه گیری

در پایان، یک شبکه متمرکز ریسک یک شکست کلی سیستم با قطع تنها یک دستگاه جمع آوری ساده را به همراه خواهد داشت. اما شبکه غیرمتمرکز بلاک چین، با دو میلیون گره مجزا، چیزی فراتر از خرید و فروش بیت کوین یا دیگر آلت کوین ها) این ریسک را به شدت پایین خواهد آورد و اتصال به شیوه P2P (نقطه به نقطه) ممکن خواهد بود و این در حالی ست که مابقی شبکه اینترنت اشیا به کار خود ادامه خواهد داد.

در نوشته بعد به معرفی پیش­گامان این عرصه، پلتفرم­‌های مختص این شیوه و نکات مهم امنیتی و مزایا و معایب اینترنت اشیا مبتنی بر الگوریتم رمزگذاری بلاک چین خواهیم پرداخت.
برای اطلاع از آخرین قیمت ارز­های دیجیتال و بیت کوین با اکسکوینو همراه باشید.

منبع: cointelegraph

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا